FlixBus zdražuje a chystá akvizice vyčerpaných dopravců, říká jeho český šéf Pavel Prouza | e15.cz
Štítek Premium

FlixBus zdražuje a chystá akvizice vyčerpaných dopravců, říká jeho český šéf Pavel Prouza

Jiří Liebreich

Jiří Liebreich

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Kvůli masivnímu zdražení paliv bojují pandemií finančně vyčerpaní autobusoví dopravci o přežití. Dva roky ztrát vygenerovali i ti, kteří jezdí pod vlajkou německé platformy FlixBus. Ta chce situace využít a poohlíží se po možných akvizicích v Česku i zahraničí. „Je pravděpodobné, že za účelem akvizic FlixBus spustí další investiční kolo, ještě než vstoupí na burzu,“ říká ředitel české pobočky FlixBusu Pavel Prouza, jenž zodpovídá také za slovenský a maďarský trh.

Autobusy nevlastníte, ale nasmlouváváte dopravce, kterým garantujete cenu na kilometr a zároveň nesete riziko tržeb. Předpokládám, že za takové konstelace vás musejí rekordně drahé pohonné hmoty vysoko nad čtyřicetikorunovou hranicí za litr dost bolet. Je to tak?

Celá naše skupina byla v minulých dvou letech samozřejmě ztrátová, stejně jako takřka každá dopravní společnost. Letos se chceme vrátit k ziskovosti. Ceny paliva se zřejmě posunuly do nové dlouhodobé cenové hladiny, bohužel. Musíme to reflektovat v cenotvorbě.

V jaké míře budete zdražovat jízdné?

Konkurenční RegioJet uvedl, že zvyšuje ceny v rozmezí od deseti do patnácti procent v autobusech a vlacích. Oceňuji takhle přímou komunikaci. My máme cenových tříd mnohem víc. Neměníme ceny jako takové, ale jejich rozložení. Levnějších jízdenek bude méně, na rozdíl od těch ve vyšších cenových pásmech. V současné chvíli zvyšujeme ceny až o deset procent.

Jde ale zdražení až o desetinu dohromady s násobně výraznějším růstem cen paliva a vámi již zmíněnou ambicí letošního návratu k ziskovosti? To by si vyžadovalo mnohem výraznější zdražení cestujícím, ne?

Ne nutně. Uvidíme, jak se bude cena paliva dál vyvíjet. Větší hybnou pákou je ale počet provozovaných spojů a jejich obsazenost. V minulých dvou letech jsme se hodně stáhli. Kdybychom vlastnili autobusy a zaměstnávali to ohromné množství řidičů, tak flexibilní bychom nebyli. Díky tomu, že jsme platforma, můžeme minimalizovat ztráty.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Vyzkoušet za 1 Kč Více informací

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video