Mia a bílý lev: Celý štáb musel být při natáčení v kleci, říká režisér | E15.cz

Vše o vizionářích

Vše o vizionářích Vstoupit do speciálu

Jak se natáčí film se lvem? Celý štáb musel být v kleci, říká francouzský režisér Gilles de Maistre

Iva Přivřelová

Může existovat přátelství mezi lvem a dospívající holkou? Podle francouzského režiséra Gillese de Maistreho ano. Právě o něm natočil film Mia a bílý lev, který se ukázal v českých kinech a nyní vyšel i na dvd.

Nápad na hraný film o vztahu dívky a lva prý inspiroval váš dokument?

Konkrétně dokument, který jsem natočil pro francouzskou televizi a jenž si všímal zvláštních vztahů mezi dětmi a divokými zvířaty různě po světě. Díky němu jsem poznal děti se slony, s tygry, jedno dítě v Jižní Africe se kamarádilo se lvy. Objevil jsem tam lví farmu, kde to vypadalo idylicky, jako místo, kde chtějí lidi zvířata zachraňovat. Až když jsem odjel, bylo mi řečeno, že to jenom namlouvají turistům, doopravdy jde o farmu, která prodává lvy lovcům. Právě z této zkušenosti se zrodil příběh o dítěti, které objeví, že jejich rodinná farma lvy nezachraňuje, ale prodává.

Chtěl jste tedy posvítit hlavně na tyto praktiky?

Ano, ale šlo mi i o lidský příběh. Vyprávění o jednom unikátním přátelství může předat univerzální poselství o ochraně přírody, o tom, že bychom neměli využívat zvířata pro naše potěšení a že každý člověk může změnit svět k lepšímu, i dítě. A od začátku jsem chtěl film natočit bez triků, se skutečným lvem. 

Kultura je jako tající Antarktida. Mizí nám před očima, říká šéf rezortu Lubomír Zaorálek

Jak jste našel správnou dívku, která se nebála lva a které takové natáčení dovolili rodiče?

No, bylo to komplikované. Potřeboval jsem 11letou holku, která si bude hrát s lvíčetem a o tři roky později zvládne dvě stě kilového lva. Daniah De Villiersová i její rodiče se museli přestěhovat z Kapského města do Johannesburgu ke lvovi, aby se viděli každý den. Cvičitel Kevin Richardson Daniah učil, jak se má u lva chovat a reagovat, brala to jako dobrodružství. Pro lva Thora se jejich setkání stalo rutinou, nevím, jestli se dá říct, že ji měl rád, ale rád ji viděl a hrál si s ní. Na začátku ho i krmila a spala u něj.

Měli jste se lvem během tříletého natáčení problémy?

Spoustu, je to zvíře. Někdy nás děsil, někdy mu hraní nešlo, někdy Daniah poškrábal, moc lidí by to natáčení tak dobře jako ona nezvládlo. Kevinovi na začátku pomáhalo deset dospělých, ale jak lev rostl, všichni se ho tak báli, že nakonec odešli a zůstala jen Daniah. Veškerý štáb musel být při natáčení v klecích. Pak jsme naučili zacházet s kamerou i Kevina, abych měl ve filmu nějaké záběry zblízka. Nebylo to prostě jednoduché.

Marhoul pro zahraniční média: Reklama na Krumlov, ale i políček pro Zemana

Jak se dá režírovat lev?

Trochu ho ovlivníte pomocí masa, ale jinak ho kontrolovat moc nemůžete. To jsem ale ani nechtěl. Šlo mi o interakci. Když mu něco nešlo, tak jsme to změnili nebo natočili později. Spousta věcí vznikla pomocí improvizace. Thor byl ovšem talentovaný. A rád skákal. Takže třeba tuhle reakci jsme u něj mohli vyvolat. Podobně, když jsme potřebovali, aby rodině snědl večeři, stačilo dát na stůl maso.

Lev Thor hrál i mládě své postavy?

Novorozeně je vlastně lvice. Po dvou měsících jsme ji vyměnili za dubla Thora a od čtyř měsíců do konce hrál už Thor. Ten byl původně vybrán jako dubl, ale nakonec byl talentovanější. Všichni lvi z filmu nyní žijí v rezervaci u Kevina, po filmu vznikla nadace, která je podporuje.

První komiksová hrdinka nebyla žádná idiotka, říká herečka Emeline Bayartová

Daniah je s Thorem stále v kontaktu?

Ne, s rodinou se zase odstěhovala zpátky do Kapského města, takže by to bylo moc komplikované. Jezdí za ním na návštěvy, ale už ho vidí jen přes mříže.

Věříte, že s divokým zvířetem může člověk navázat vztah?

Je to komplikované, ale jde to. To jsem viděl už v onom svém dokumentu. Potkal jsem třeba kluka, který našel mládě hyeny vedle mrtvého těla jeho matky, vzal si ho s sebou domů a vychoval, a když hyena vyrostal, chodila se s ním koupat a podobně. Láska má mnoho podob. A i zvířata mají city. I když lva domů zrovna nedoporučuju.

Zažil jste, že by po vašem filmu nějaké dítě chtělo domů lva?

Ne, myslím, že děti jsou chytré a dokážou rozlišovat mezi filmem a realitou.

Museli jsme nadávat přesně podle scénáře, vzpomíná oceněný herec Sigurðsson na natáčení filmu Bílý bílý den

Natáčel byste ještě s divokým zvířetem?

Zrovna chystám film o vztahu mezi vlkem, lvem a dívkou. Chci, aby se dva mytičtí predátoři z filmů potkali v jednom příběhu. Dívka už bude spíš mladá žena, ne dítě. Má jít opět o rodinné dobrodružství se silným poselstvím.

Pomohl snímek Mia a bílý lev změnit přístup k loveckým farmám?

Náš přístup ke zvířatům a přírodě se mění obecně. Ale vzhledem k tomu, že jde o film pro celou rodinu, myslím, že se mohl dotknout srdcí některých dětí a ty, jak víme, jsou naše budoucnost.

Autor: Iva Přivřelová
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!