Máme skvělá auta, lidé to ale neví. Nabídneme třetí sportovní vůz, říká Biermann z Hyundai

Albert Biermann

Albert Biermann Zdroj: Dušan Kütner

Závodní verze i30 N před garáží na testovacím okruhu v Namyangu
i30 N před garáží na testovacím okruhu v Namyangu
Vjezd do vývojového centra výkonných vozů v Namyangu
4
Fotogalerie

Automobilka Hyundai začala s produkcí sportovních verzí svých modelů označovaných písmenem N teprve loni, kdy na trhu uvedla i30 N. Letos dostane velmi výkonné parametry i model Veloster. Brzy přibude třetí, byť ještě není známo, kterého modelu se to bude týkat. S prodeji je však firma velmi spokojená. "Plány prodejů těchto vozů výrazně překračujeme," řekl serveru E15.cz šéf vývoje výkonných a vysokovýkonných vozidel Hyundai v jihokorejském Namyangu Albert Biermann, jenž před nástupem do firmy před třemi lety pracoval třicet let ve sportovní divizi BMW.

S výrobou a prodejem výkonných sportovních verzí začalo Hyundai později než ostatní velké automobilky. Proč?

Souhlasím, že jsme s kategorií výkonných automobilů začali pozdě. Ale teprve na konci osmdesátých let začala firma budovat hodnotnou značku. Dalším základním pilířem bylo poté vytvoření mnohem lepšího designu. A nyní jsme se rozhodli pro další nesnadný pilíř v historii firmy - nabídnout řidičské zážitky. Proto jsme se rozhodli nabídnout i vysoce výkonné vozy, při jejich vývoji vycházíme z našich zkušeností z motoristického sportu (Thierry Neuville s Hyundai loni obhájil titul vicemistra světa v automobilových soutěžích, pozn. aut.)

Máme skvělá auta, ale mnoho lidí o tom neví. Mnoho lidí si jen myslí, že jsou cenově dostupná, ale netuší, co v nich je za podstatu a hodnotu. Chceme proto zvýšit povědomí o nás, a to tím že ukážeme naši zatím nejvýkonnější tvář. Jsme šťastní, čeho jsme už dosáhli, i když je pravda, že se stále ještě učíme, jak vymyslet ještě lepší auta. A to se netýká jen sportovní řady N.

První sportovní vůz byl i30, druhý bude letos Veloster. Co bude třetím modelem?

O třetím modelu je již rozhodnuto, ale zatím je příliš brzy o něm říct něco bližšího. Bude to ale auto pro evropský trh stejně jako i30 N. A ano - bude opět verze již existujícího modelu.

Produkce i30 N vyráběného v Nošovicích činí asi 1500 vozů ročně. Kolik byste jich chtěli vyrábět a prodávat do pěti let?

Letos to bude určitě více, ale přesnější číslo vám nedokážu říct. Nicméně naše původní plány výrazně překračujeme o 150 procent. Očekávám, že tento vývoj bude ještě nějakou dobu pokračovat.

Který trh je hlavní pro prodej typů N? Pouze Německo, které nemá omezenou rychlost na dálnicích?

Německo je velmi silný trh. Ale třeba Rakousko je velmi dobrým trhem, stejně jako Velká Británie, Švýcarsko a také Španělsko. Ale nejsou tak velké jako ten německý, Německo je jasná jednička - jeho podíl na všech prodejích i30 N je kolem třiceti až čtyřiceti procent, což výrazně převyšuje naše původní plány.

Pracoval jste 30 let ve vývoji pro BMW a pak z této prestižní automobilky odešel. Proč?

Zatoužil jsem po nějaké další výzvě a nějakém novém vzrušení. A ani jednou jsem nelitoval, že jsem v roce 2015 přešel do Hyundai. Původně jsem měl v plánu tady pracovat tři roky, ale budu tady déle a hodlám pokračovat, protože pracovat pro Hyundai je opravdu zábava.

Mnoho mých bývalých kolegů mi občas zavolá a zajímá se mimo jiné o to, jak můžu být v Jižní Koreji tak dlouho. Ale je to opravdu fascinující práce, firma má svého ducha, kolegové mají velkou ambici něčeho opravdu dosáhnout a chtějí se hodně učit.

Jsou firmy, kde jsou lidé pod velkou kontrolou a já nechci trávit čas tunami schůzí a meetingů týdně. Samozřejmě i v Hyundai jsou kontrolní mechanismy, ale já a mí kolegové tady nemusíme marnit čas, abychom se jimi zabývali. Můžeme se tak plně soustředit na práci a na to, jak udělat naše auta ještě skvělejšími. To je velmi příjemné.

Když jste odcházel do Hyundai, měl jste nějakou dohodu o mlčenlivosti, co můžete říkat a co ne u konkurence?

Dohodu jsme měli. Ale spousta věcí se nachází jen v mé hlavě a to nemůže být chráněno žádnou smlouvou. Ano, naučil jsem se v BMW spoustu věcí, byla to fascinující práce, ale je to jako u fotbalistů - někde se naučí hrát fotbal a pak může jít hrát do Bayernu Mnichov, Dortmundu, Barcelony, prostě kamkoliv.