NFT trh brzy padne, jeho základní myšlenka ale přetrvá, říkají zakladatelé startupu NFTScoring

Martin Votruba, David Mokoš a Adam Zvada, NTFScoring

Martin Votruba, David Mokoš a Adam Zvada, NTFScoring Zdroj: E15 Dominik Kučera

David Mokoš, NTFScoring
David Mokoš, Adam Zvada a Martin Votruba, NTFScoring
David Mokoš, Adam Zvada a Martin Votruba, NTFScoring
David Mokoš, Adam Zvada a Martin Votruba, NTFScoring
NTFScoring
8 Fotogalerie
František Mühlfeit

Český startup NFTScoring pomáhá určit hodnotu nezaměnitelných tokenů potvrzující vlastnictví v digitálním světě tzv. NFTs. Už po pár úspěšných měsících trojice zakladatelů Adam Zvada, David Mokoš a Martin Votruba dostali nevídanou pre-seedovou investici ve výši 37 milionů nejen od prestižního akcelerátoru YCombinator, kde uspěje jen hrstka nejlepších. 

Právě finišujete účast v prestižním startupovém akcelerátoru YCombinator, ze kterého vzešly jména jako Airbnb, Coinbase, Dropbox nebo Twitch. Jak se vám tam podařilo dostat?

AZ: My jsme se po YCombinator poohlíželi dlouho. Skoro každý ve startupové komunitě tam chce. S NFTScoringem jsme tam dali přihlášku dva týdny po spuštění projektu. Během toho, než se procesně dořešila přihláška, se plno věcí výrazně posunulo, a to se jim líbilo. Makali jsme na produktu a zákaznická základna rostla. Nakonec jsme dostali investici.

Kolik to celkem bylo?

MV: V přepočtu asi 37 milionů korun. Poskytli jsme za to minoritní podíl ve firmě. Hlavní investoři jsou samotný YCombinator, Credo Ventures a Presto Ventures. Měli jsme ale i andělské investory Filipa Douška, Petera Fedoročka a Larryho Cermaka.

Když se oprostíme od obrázku, který si většina lidí představí, když se řekne NFT, jaké jsou možnosti využití této technologie do budoucna?

DM: Jak říkáte, tak NFT jsou dnes skutečně z většiny jen záznamy o vlastnictví obrázku. Na druhou stranu je tento princip první pořádný způsob prokázání majetku v digitálním světě. Využití je tudíž takřka neomezené. Můžeme třeba začít u nás, vlastní NFT jsme nedávno vydali. Slouží jako přístup k prémiovým funkcím u nás na webu. Klíč v podobě NFT máte pod svou kontrolou. Přístup je doživotní a pro nás jejich prodej posloužil jako určitá forma crowdfundingu. Navíc lze token svobodně přeprodat komukoliv, pokud ho už nepotřebujete. 

NFT - Nezaměnitelný token

Video placeholder
• Zdroj: Videohub

To zní jako dost zásadní koncept pro metaverse čili virtuální svět, na kterém technologičtí giganti intenzivně pracují. Počítáte s využitím i tam?

DM: To je přesně ten moment, kdy budou NFT bezpodmínečně potřeba. Buď bude vlastnictví zapsané v databázi vydavatele metaversu, jehož právní ujednání se mohou změnit a my o majetek přijdeme. Jakmile se informace zapíše do blockchainu, nikdo nám už nic nevezme.

AZ: Metaversy budou extrémně zajímavé. Věřím, že v horizontu pár let budeme běžně pracovat ve virtuální realitě s nám podobnými avatary, které budeme chtít obléknout třeba do značkového oblečení, jehož pravost a vlastnictví je ale potřeba nějak doložit a tento důkaz musí být přenositelný mezi metaversy Facebooku a například obchodních domů, jinak by si to nikdo nechtěl koupit. Je to stejné jako ve fyzickém světě, když si někdo pořídí drahé hodinky a má k nim schovaný certifikát pravosti. Luxusní hodinky nikdo nepotřebuje, ale lidé se prostě chtějí ukázat.

DM: Je to ale opravdu na začátku. Hodně lidí okolo NFT dost prská a nazývají to bublinou. Naopak ale tahle pozornost pomáhá tomu, aby se sektor dynamicky vyvíjel a vznikaly nové startupy, jako je ten náš.

MV: Trh ale půjde dolů. Zákonitě všechno, co nesmyslně roste, musí někdy spadnout. Třeba i kvůli podvodům. Je tu stále mnoho technologicky nedořešených věcí. Ale ta fundamentální myšlenka je dost silná, aby to ustála.

Dají se určit nějaké faktory, které ovlivňují stav NFT trhu?

DM: NFT trh není tolik velký. Tudíž je tam extrémní volatilita. Když vyjde pár větších projektů, úplně vysají likviditu trhu. S celým trhem extrémně zamává i to, když vyjde jen jedna jediná podvodná kolekce. Navíc má největší NFT tržiště OpenSea pod palcem asi 95 procent trhu. I tak je to ale „jen“ 1,3 milionu aktivních uživatelů. Před pár měsíci to ale bylo jen pár set tisíc. Trend je jednoznačně extrémně rostoucí.

MV: Svou vlastní platformu připravuje taky lídr v obchodování s kryptoměnami Coinbase, jenž má asi 70 milionů uživatelů, kterým poskytne přístup k obchodování s NFT. To může celému trhu pomoci nebo opravdu uškodit. Zatím to nevíme. 

DM: Já si myslím, že vstup dalšího silného hráče je potřeba. OpenSea je učebnicový příklad monopolu.

Proč má OpenSea tak dominantní postavení?

MV: Jsou tu od začátku. Prostě byli první. Je ale otázka, jak dlouho to budou uživatelé tolerovat. Z NFT komunity se ozývají hlasy kritizující jejich platformu. Jsou totiž do jisté úrovně dost centralizovaná platforma. Bylo několik afér, kdy OpenSea zablokovalo určité tokeny z tradingu. To se hodně lidem nelíbí, protože to popírá ideu, na které to celé stojí. Je to pro to, že centralizovaný provoz ve větším měřítku může být levnější než blockchain a tím pádem i přístupnější pro uživatele. 

Na svém Twitteru píšete, že přes blockchain Etherea, jedné z nejoblíbenějších kryptoměn, proběhne 90 procent NFT transakcí. Jakou budoucnost mají sítě z řádově menšími poplatky za převod?

AZ: Ethereum je blockchain s extrémně propracovaným zabezpečením. Možná bude pomalejší, ale dají se na něm stavět další blockchainy, jako je například Polygon, který je mnohonásobně rychlejší a téměř zadarmo, ale za cenu nižšího zabezpečení. Do budoucna to může fungovat jako ve fyzickém světě. Když chcete prodat něco opravdu cenného, tak raději půjdete do renomovaného aukčního domu a zaplatíte větší poplatek, protože víte, že jim můžete věřit.

DM: Vysoká cena NFT je i částečně tažená vyšší cenou poplatků za převod. Nevyplatí se obchodovat v nízkonárůstových ziscích, protože nepokryjí náklady na převod. Proto lidé NFT spíše drží, než aby je prodávali s malou marží. 

MV: Je to tak. Ale například na blockchainu Solana, kde jsou transakce levnější, jsou nižší i ceny NFT, a proto jsou tam spíše druhořadé projekty.

DM: Jiné blockchainy se ale mohou hodit pro jiné využití NFT, jako jsou třeba vstupenky nebo předměty do her. Nikoliv položky na spekulaci. Tam je NFT zajímavé kvůli technologii než investici. 

Na vašem webu stojí, že se za prémiové členství platí právě v Ethereu. Proč jste se tak rozhodli?

AZ: Pro lidi, kteří obchodují s NFT, je Ethereum jako FIAT (měny s nuceným oběhem – pozn. red.). Jsou zvyklí na částky v Etheru, které jsou na pohled řádově nižší, než běžné ceny v obchodech. Za měsíc účtujeme 0,03 ETH. Působí tam psychologie a vypadá to zkrátka lépe, než kdybychom si říkali o 150 dolarů. Pro mnoho lidí je i důležitá anonymita a tomuto požadavku díky kryptu můžeme vyhovět. Je to pro nás jednodušší i z pohledu daní. Nemusíme řešit zákony v jednotlivých zemích.

Co vás vedlo k založení platformy NFTScoring?

AZ: Už před projektem NFTScoring jsme společně založili jiné startupy. Například GoDeliver (řešení využívající umělou inteligenci pro efektivní logistiku poslední míle – pozn. red.). Měli jsme první zákazníky a dořešenou investici asi za půl milionu dolarů. Měli jsme ale problémy se škálováním. Odjeli jsme proto do USA hledat další klienty a na naší cestě jsme poznali NFT. Viděli jsme v tom velkou příležitost. Po zhruba měsíci práce jsme službu loni v říjnu spustili.

Na jaké myšlence produkt stavíte?

AZ: Uvědomili jsme si, že NFT jsou spjaté hlavně se společenským děním, komunitou. Na začátku jsme si do tabulek napsali, kolik mají určité tokeny followerů na Twitteru a členů Discordu, což jsou hlavní platformy, kde se o NFT diskutuje. Objevili jsme tam korelaci, že čím víc se o NFT mluví, tím pravděpodobněji roste i jeho cena. Vytvořili jsme z toho za dva týdny řešení.

Jaké další zdroje dat k vyhodnocování potenciálního úspěchu NFT kromě sociálních sítí používáte?

DM: Dalším zdrojem dat je blockchain samotný. Tam vidíme, jaké transakce s NFT probíhají. Z toho umíme vyčíst, které jsou zrovna populární, nebo které slábnou. Pak pracujeme ještě s daty o prodejích z tržiště OpenSea.

MV: Nově jsme do týmu přijali i lidi, kteří hledají zajímavé projekty ručně a shromažďují nestrukturované informace, které nejsou tak jednoduché strojově číst. To platí hlavně pro Discord, který je z velké části zamčený pro webscraping (extrakce dat z webových stránek – pozn.red.). Naším cílem je vzít všechna dostupná data o všech kolekcích a vytvořit jedno místo, kde budou informace o NFT pohromadě a udělat to přehledně, aby s tím uživatelé neměli šílenou práci.

Kolik máte nyní uživatelů?

MV: Blížíme se k hranici sto tisíc aktivních uživatelů, kteří k nám chodí opakovaně a použili nás v posledním měsíci. Vidíme strmě rostoucí křivku návštěvnosti webu. Je to ale opravdu spjaté s trhem. V prosinci celý NFT trh padal a hned se to podepsalo na nižším počtu uživatelů.  

DM: Paradoxně jde ale NFT trh trochu proti trhu kryptoměn. Momentálně je krypto docela nízko a to prospívá NFT.

Pokud NFT vztáhneme jen na umění, co jsou předpoklady k tomu, aby byly tokeny úspěšné?

DM: Jenom komunita. Kolik lidí tomu věří a jaké má umělec kolem sebe lidi. 

AZ: Je to jako ve fyzickém světě. Když známý umělec vytvoří obraz, bude mít pravděpodobně vysokou hodnotu, i když je to jen tečka na plátně. NFT kolekcím může ale pomoct, když jsou i nějak funkční nebo přináší originální nápad. Když je tvůrcem někdo, kdo dokáže lidi přesvědčit, že to myslí vážně a něco k tomu ještě přidá, jako třeba vlastnění pozemku v metaversu, tak to má velkou šanci na úspěch. 

MV: To platí i pro investory. Kdo chce na NFT vydělat musí sledovat komunitu. 

Chystá se další investiční kolo?

MV: Vyloženě ho nepotřebujeme. Y Combinator končí akcí zvanou DemoDay, kde se sejde opravdu hodně krypto investorů z celého světa a my budeme prezentovat náš projekt. Teď je pro nás velmi jednoduché získat další peníze. Každý den nám píše hrozně moc lidí, jestli bychom nechtěli investici. Je to i kvůli tomu, že máme za sebou prestižní brand YCombinator. Momentálně vymýšlíme strategii. Moc se nám nechce pustit další díl firmy. Víme, že bude ale pád trhu a pak by bylo obtížné získat peníze. 

Jaké NFT máte ve své kolekci?

AZ: Snažíme se pochopit, jak vytvořit v NFT světě systém, takže musíme taky investovat a mít zkušenost z první ruky. Přistupujeme tak kvůli tomu, abychom zjistili, jaké jsou dobré strategie. NFT hodně přeprodáváme. Spíš zkoumáme a experimentujeme.

Jak se vám daří náskok oproti konkurenci nabízející podobné nástroje?

AZ: Naše silná stránka je vyhodnocování komunity. Všichni jsme také studovali umělou inteligenci. Víme, jak tvořit datové toky a matematické modely. To chceme do budoucna hodně využít. V té fázi ještě nejsme, musíme prioritizovat, co nyní vyvíjet. Snažíme se hlavně poslouchat uživatele a chytře do toho zakomponovat technologii.