Z olympiády se stal obchodní artikl, tvrdí ředitel ČT Sport
Ještě na konci roku 2015 reálně hrozilo, že se letošní olympijské hry konané v jihokorejském Pchjongčchangu na obrazovkách České televize vůbec neobjeví. Ačkoliv získala vysílací práva americká televizní společnost Discovery Communications, o olympiádu ČT nepřijde. „Mezinárodní olympijský výbor poskytl práva vysílateli s podmínkou, že musí zabezpečit u zimních her sto a u letních dvě stě hodin volně dostupného vysílání. Tím jsme se dostali zpět do hry,“ vysvětluje Jiří Ponikelský, výkonný ředitel ČT Sport.
Jak náročná byla jednání?
Velmi. Mezinárodní olympijský výbor se rozhodl prodat práva na vysílání olympijských her na roky 2018–2024 v jednom balíku. Vyjednáváním o nákupu práv byla za evropské veřejnoprávní televize pověřena Evropská vysílatelská unie. I přes maximální navýšení kupní ceny bohužel neuspěla. V řádu stovek milionů eur ji přeplatila Discovery, pod kterou spadá kanál Eurosport. Ten se tak stal pro Evropu hlavním vysílatelem.
MOV ovšem poskytl práva Discovery s podmínkou, že musí zabezpečit volně dostupné vysílání – sto u zimních a dvě stě hodin u letních her. Tak jsme se dostali zpět do hry a následovalo více než osmiměsíční vyjednávání o samotné možnosti a základních bodech dohody a následně prakticky roční cizelování finální podoby sublicenční smlouvy.
Co pro veřejnoprávní evropské televize znamená, že práva získala právě Discovery?
Do evropského trhu razantně vstoupily společnosti se zázemím v Severní Americe, Číně či v arabských zemích. S ohledem na přidělení OH 2028 do Los Angeles můžeme očekávat obrovskou snahu Discovery udržet práva i pro další období 2026–2032.
Čeho jste chtěli při jednáních s Discovery dosáhnout?
Zásadní bylo získat navýšený počet hodin tak, abychom mohli vytvořit plnohodnotné celodenní vysílání. Nakonec se podařilo původně stanovenou a dosti limitní hranici navýšit na 190 hodin s možností jedné reprízy. Můžeme tak věnovat maximální pozornost výkonům českých sportovců a zároveň odvysílat medailové fáze co největšího počtu sportů.
Hrozilo, že divák České televize olympiádu neuvidí?
Bylo to reálné nebezpečí. Pro sportovní kanál veřejnoprávní televize by to samozřejmě byla tragédie, a to zvláště na našem území, kde k sobě ČT a olympiáda neodmyslitelně patří. Jde o sportovní a společenský svátek, který historicky na obrazovku veřejnoprávní televize patří. Je velká škoda, že se z olympiády stal především obchodní artikl a že se pomalu začíná zapomínat, jakým způsobem motivuje ke sportu širokou veřejnost, a především mládež. Hry by měly být co nejvíce dostupné. Samozřejmě i v co nejlepší formě zpracování a prezentace.
Cena za vysílací práva dlouhodobě stoupá, které faktory ji nejvíce ovlivňují?
V minulosti rozhodoval MOV především s ohledem na dosažení maximální sledovanosti, tyto záruky předčily i projekty s vyšší finanční nabídkou. V souvislosti s neustálým technologickým vývojem, digitalizací a s celosvětovým internetovým pokrytím se dokonce objevovaly úvahy o redukci role televizní distribuce, ale nesmírně lukrativní smlouva o televizních právech na území USA mezi MOV a stanicí NBC s platností do roku 2032 tento vývoj opět pozastavila. V každém případě ale dnes má, a to už i na evropském území, prioritu výše finanční nabídky. Nákladově patří OH do skupiny mistrovství světa ve fotbale či v hokeji.
Proč by měla mít veřejnoprávní televize zvýšený zájem platit za práva na OH?
Jejich tradice nejrozsáhlejšího a nejprestižnějšího setkávání sportovců a jedinečná úroveň sportovních výkonů představují fenomén přesahující hranice samotného sportu. Zploštění her na kompilát sportovních soutěží sloužících jako atraktivní zázemí pro zabezpečení finančně zajímavého vysílání komerčních a reklamních bloků by znamenalo popření hodnot, které olympismu vdechli jeho znovuzakladatelé v čele s baronem de Coubertinem a které rozvíjely generace jejich nástupců.
Evropské veřejnoprávní televize se obvykle věnují olympijské problematice ve spolupráci s národními olympijskými výbory v průběhu celých čtyřletých olympijských cyklů. Představení soutěží zimních a letních olympijských her by mělo být logickým vyvrcholením této spolupráce a vlastně nepřetržité prezentace olympijských hodnot.
Od května roku 2009 pracuje v České televizi jako výkonný ředitel sportovního kanálu ČT4 Sport. Ve funkci šéfa sportu ve veřejnoprávní televizi nahradil Otakara Černého. Ponikelský je ženatý, má dvě děti. |