Trh vysílacích práv prošel zásadní změnou

ZOH Jižní Korea

ZOH Jižní Korea Zdroj: Reuters

Přes 35 miliard korun zaplatila společnost Discovery za vysílací práva olympiády v Jižní Koreji, Česká televize získala pouze sublicenční smlouvu.

Už dávno se pořadatelé olympijských her nemohou honosit ctihodnou myšlenkou, že jde především o soutěž nejlepších sportovců světa. Soutěží se dál, zlato ale vždy bere vysoký byznys. Byť se kolem zimních olympijských her točí zhruba poloviční kapitál v porovnání s letními hrami, stále představují výjimečnou marketingovou příležitost pro tisíce firem.

„Olympiáda se koná v Jižní Koreji, kde obecně zimní sporty nejsou příliš populární. Jde o další z her, které jsou hlavně o marketingu,“ říká Ondřej Obluk z reklamní agentury Ogilvy.

Největší bitva se tradičně vedla o vysílací práva z her, jejichž cena dlouhodobě roste. Zatímco ročník 1998 přinesl historické zlato českým hokejistům a 514 milionů dolarů celkových příjmů z vysílacích práv, o osm let později v Turíně to už bylo 831 milionů.

Ačkoliv poslední vysílání z ruského Soči vyneslo rekordních 1289 milionů dolarů, není to ani polovina výdělku, kterého dosáhly letní hry v brazilském Riu jen o dva roky později. Letní hry byly proti zimním na vysílacích právech dvojnásob výdělečné od roku 1992.

Do skupiny veřejnoprávních televizí, které tyto příjmy spoluvytvářejí, patří od roku 1956 i Česká televize. Ta bude vysílat sice i letos, původně jí ale náleželo pouze sto hodin vysílacího času od americké televizní společnosti Discovery Communications. Té poskytl vysílací práva pro Evropu Mezinárodní olympijský výbor za téměř 1,5 miliardy eur.

„Discovery přeplatila Evropskou vysílatelskou unii zastupující veřejnoprávní televize v řádu stovek milionů eur,“ připomíná Jiří Ponikelský, výkonný ředitel sportovního kanálu ČT. Ta si nakonec vyjednala 190 hodin.

„Nový majitel televizních práv zásadně změnil situaci na sportovním olympijském televizním trhu. Omezení vysílání bude mít dopad na fanouška, který bude mít v České televizi pouze jeden sportovní kanál s olympijským vysíláním, zatímco při minulých hrách v Riu si mohl na internetu vybrat z několika přenosů podle svého zájmu. To nyní nebude,“ podotýká Tibor Alföldi za Český olympijský výbor.

Vedle Česka budou olympijský obsah konzumovat diváci v dalších 219 zemích, do nichž se bude vysílat. Monstrózní akci proto využívají k vlastní propagaci také internetové obchody či sázkové kanceláře. „Partnerství s ČOV se pohybuje až v řádu desítek milionů korun ročně, partneři MOV vynakládají stovky milionů ročně,“ uvádí Obluk z Ogilvy.

Poprvé se pro partnerství s ČOV rozhodl i druhý největší český e-shop Mall. „Oslovíme tak širší cílovou skupinu zákazníků. Připravili jsme kampaň, součástí budou slevy na produkty spojené s olympiádou – například televize. Cílíme primárně na rodiny s dětmi a sportovce,“ říká mluvčí Mallu Jan Řezáč. Vlastní kampaň připravuje i e-shop Alza, který ale není partnerem.

Pozadu nezůstávají ani sázkovky. Během poslední zimní olympiády v Soči přijala česká jednička Tipsport toho času rekordní vklady za 350 milionů, poslední letní hry v Riu laťku znovu posunuly na  446 milionů. „Čas Jižní Koreje teprve přijde, sázky se zatím pohybují jen v řádu milionů,“ říká za Tipsport Jiří Hadrava.

Vše o olympijských hrách čtěte zde >>>

Během her v Soči a v Riu přijala Fortuna sázky za  310 a 350 milionů, letos kalkuluje s až 450 miliony vkladů. „Vše bude záležet do velké míry i na tom, jak úspěšní budou čeští sportovci. Průměrné vklady se pohybují kolem dvou set korun, ty nejvyšší dosahují desítek tisíc. Nejvíc se sází na medailové zisky a na hokejový turnaj. Aktuálně evidujeme přes pět milionů vkladů,“ říká mluvčí Fortuny Petr Šrain.

„Olympiáda má bohužel několik významných hendikepů, například absenci hokejistů z NHL,“ dodává. Právě hokejový turnaj je přitom tradičně hlavním sázkařským lákadlem.