Zdeněk Paskevič: Přiblížíte mobily a data se přenesou

Zdeněk Paskevič

Zdeněk Paskevič Zdroj: E15 Michael Tomes

Produktový a marketingový manažer tuzemského Samsungu věří v budoucnost NFC technologie, a to nejen v oblasti bezkontaktních plateb. „Myslím si tedy, že o NFC již bylo rozhodnuto. Je jen otázkou času, kdy se začne naplno využívat,“ říká Zdeněk Paskevič a dodává: „Je důležité si uvědomit, že NFC se nepoužívá pouze k bezkontaktním platbám.“

* E15: Zatím se o místo na slunci pere více technologií mobilních bezkontaktních plateb. Proč by se měla prosadit právě NFC?

Mluví se o ní již delší dobu jak mezi operátory, tak mezi bankami. V dnešní době už s NFC úspěšně pracují společnosti jako Visa či MasterCard. Co se ale momentálně řeší v rámci APMS (Asociace provozovatelů mobilních sítí – poznámka autora), což je skupina, kterou vytvořili operátoři a další významní hráči na trhu, je standardizace v rámci českých luhů a hájů.

Zákazník si v současné době nekoupí telefon, protože má NFC. Koupí si telefon, protože se mu líbí, splňuje to, co od něho očekává. NFC je taková třešnička na dortu. To je to, o co se snažíme. Postupně penetrovat trh NFC zařízeními, a vybavit tak naše zákazníky technologií, kterou v brzké době budou moci využít namísto platební karty.

* E15: Uplatní se tedy NFC v Česku?

Karetní společnosti již nabízejí bezkontaktní platební karty a terminály, které umějí i NFC technologii. Do budoucna by tam měla být možnost NFC plateb. Myslím si tedy, že o NFC již bylo rozhodnuto. Je jen otázkou času, kdy se začne naplno využívat.

* E15: Jaký je princip technologie NFC?

Je to zkratka Near Field Communication, tedy přenos na velmi krátkou vzdálenost. V NFC zařízeních je speciální čip s anténou, který umožní přenášet požadované informace. Díky velmi krátké vzdálenosti, měřené v milimetrech, je tato technologie velmi bezpečná.

Nejenže je informace kódovaná, ale je i velmi těžké ji odposlechnout – pokud se nedostal nějaký snímač přímo mezi terminál a telefon. Důležité je si uvědomit, že se NFC nepoužívá pouze k bezkontaktním platbám, ačkoliv je to něco, co se skloňuje v souvislosti s touto technologií nejčastěji.

* E15: Jaká jsou tedy další využití?

Například inicializace pomocí NFC tagů (štítků), jako je tomu u Samsung TecTiles. Pomocí těchto tagů spustíte konkrétní aktivitu, která je vyvolaná aplikací běžící v telefonu. NFC tag si lze představit třeba jako malou nálepku, která má v sobě uloženu naprogramovanou informaci.

Pomocí tagu můžete nadefinovat režim telefonu, takže se například po příchodu domů (při průchodu kolem štítku – poznámka autora) zvonění telefonu vypne a zapne se domácí hifi. S ČVUT nyní také řešíme předávání kontaktů. Namísto výměny standardních vizitek si ťuknete telefony a předáte si potřebné údaje.

Další věcí je interaktivní marketing. Když přijdete do kina k plakátu s novým filmem, kde bude i NFC tag, přiblížením telefonu se vám spustí předdefinovaná akce – třeba vás odkáže na webové stránky filmu nebo na YouTube, kde uvidíte filmový trailer. Využití je tedy široké a jde jen o to, naučit uživatele s touto technologií pracovat.

* E15: Kdy budou TecTiles k dispozici tuzemským zákazníkům?

Nevím, zda úplně TecTiles, ale něco podobného bychom chtěli mít do konce roku. Dosud k tomu nebyl tak docela důvod, protože penetrace zařízení NFC nebyla příliš vysoká.

* E15: Jaké procento chytrých telefonů, které jdou nyní do prodeje, je vybaveno NFC technologií?

Přicházející smartphony střední a vyšší třídy již tuto technologii mají. Nejzákladnější smartphony zatím ne, ale časem se dostane i do takzvaných entry smartphonů. Myslím, že se v brzké době z NFC stane podobný standard jako je dnes bluetooth. Některé naše telefony byly certifikovány Visou a MasterCardem, což je jejich ohromná výhoda. Ne každé zařízení s NFC certifikaci dostane. Banky nebudou používat necertifikovaná zařízení.

* E15: Kdo by tedy měl sehrát roli marketéra NFC, výrobci telefonů, nebo banky?

Abychom NFC řádně vysvětlili konečnému zákazníkovi, musíme mluvit o konkrétním využití. To znamená, že ze začátku by tím hlavním marketérem měly být větší instituce jako operátoři a banky. Výrobci telefonů budou představovat zařízení jako takové se snahou o synergii s kampaněmi třetích stran.

* E15: Nemůže rozvoj NFC zbrzdit váhání společnosti Apple, která se zatím nerozhodla, zda své mobily bude vybavovat NFC čipy? Přece jen má Apple nezanedbatelný podíl na trhu…

Z globálního pohledu má, ale ve východní Evropě je situace trochu jiná. Nemyslím si, že by bylo nějak zásadní, zda se Apple rozhodne do NFC technologie jít, nebo nikoli. Samozřejmě, pokud se jakýkoliv další velký hráč rozhodne technologii podpořit, NFC to rozhodně pomůže, ale myslím, že většina velkých hráčů se již rozhodla.

Přednosti NFC technologie

Near Field Communication (NFC) představuje bezpečný přenos dat induktivní vazbou na krátkou vzdálenost kolem deseti centimetrů. Krátký dosah prakticky znemožňuje „odposlech“ alias „čichání“ dat známé třeba ze sítí Bluetooth. Obousměrné propojení inteligentního klíče, například v podobě karty, a NFC čtečky umožňuje snadný přístup k různým službám, jako jsou bezkontaktní transakce, přístup k digitálnímu obsahu nebo připojení přístrojů pouhým přiblížením.

Zdeněk Paskevič

Ve společnosti Samsung Electronics Czech and Slovak působí na pozici Product Marketing Manager TN. Vystudoval informatiku a výpočetní techniku na pražském ČVUT. Je ženatý a má dvě děti. Mezi jeho zájmy patří rodina, knihy, mobilní technologie a nové trendy.