Čeští tuneláři po prorážkách švédského metra dokončují norský tunel pro cyklisty

Aktuální projekty ražby na severu Evropy

Aktuální projekty ražby na severu Evropy Zdroj: Metrostav

Aktuální projekty ražby na severu Evropy
Aktuální projekty ražby na severu Evropy
Aktuální projekty ražby na severu Evropy
Subdodávka přeražby tunelu Kronstadtunnelen v Bergenu pro Metrostav Norge znamená restart aktivit na norském stavebním trhu po přestávce zaviněné covidovou situací.
Most vybudovaný v Norsku českým Metrostavem.
23
Fotogalerie

Tuneláři ze společnosti Metrostav Norge se ve Stockholmu podílejí na prodloužení metra k severozápadnímu předměstí Järfälla. Další pracují zhruba 700 kilometrů západně v norském Bergenu na tunelu Kronstad pro cyklisty i chodce. Zatímco švédská zakázka skončí až na jaře příštího roku, norská se již blíží k předání investorovi.

Prodloužení stockholmského metra zahrnuje čtyři kilometry traťových tunelů a dvě nové stanice Barkarbystaden a Barkarby. Úsek Akalla–Barkarbystaden budou tvořit dva jednokolejné tunely, úsek Barkarbystaden–Barkarby dvoukolejný tunel a tunel servisní. Výstavba navazuje na nově vznikající administrativní a rezidenční čtvrť. Metrostav Norge působí na zakázce jako subdodavatel sesterské společnosti SBT Sverige, která se zároveň ve městě podílí na výstavbě dálničního obchvatu.

„Nejnáročnější byl úsek, který podchází právě pod tunelem nově budovaného obchvatu. V nejkritičtějším místě se snižuje vzdálenost mezi dvěma dálničními tubusy a tunely metra jen na necelých pět metrů, “ říká Jiří Horčička, vedoucí projektu Metrostav Norge.

Tunel převezmou po vlacích norští cyklisté

V norském Bergenu čeští raziči přestavují přes sto let starý železniční tunel na tunel pro cyklisty a chodce. Je dlouhý 370 metrů a technici jej rozšiřují o 4,5 metru. 

„Používali jsme elektronický roznět s detonátory, což nám umožnilo načasovat každý nabitý vývrt a snížit hmotnost potřebné trhaviny. K tomu nám investor stanovil přísné časové intervaly pro klidový režim a v průběhu výstavby i pro odvoz rubaniny,“ říká Boris Čillik, vedoucí projektu Metrostav Norge.

Projekty ve Stockholmu a Bergenu stavbaři Metrostavu navázali na tradici severských ražeb a staveb. Vloni uvedli do provozu dva tunely a most přes Åstfjord na „lososí“ cestě. Byl to první český most přes fjord ve Skandinávii a nejdelší český tunel v Norsku. Na stavbách v severských zemích se Metrostav podílí od roku 2006. Ve skandinávském prostředí za tu dobu vyrazil 35 kilometrů tunelů.

Jak postupovala stavba mostu přes Åstfjord na „lososí“ cestě

Video placeholde
metrostav • E15, Michal Nosek