Češi dokončili v Norsku svou zatím nejrozsáhlejší stavbu. Dva tunely a most přes fjord jsou v provozu

„Ke konci února 2020 jsme dokončili betonáž mostovky. Silnice, na které působí náš tým, je v Norsku známá jako Lososí cesta. Převáží se po ní totiž značná část lososů z nejbohatších lovišť kolem ostrova Hitra,“ říká Rober Brož, vedoucí projektu na Åstfjordbrua.

„Ke konci února 2020 jsme dokončili betonáž mostovky. Silnice, na které působí náš tým, je v Norsku známá jako Lososí cesta. Převáží se po ní totiž značná část lososů z nejbohatších lovišť kolem ostrova Hitra,“ říká Rober Brož, vedoucí projektu na Åstfjordbrua. Zdroj: Metrostav

Most vybudovaný v Norsku českým Metrostavem.
Most v Norsku dokončil český Metrostav.
„Ke konci února 2020 jsme dokončili betonáž mostovky. Silnice, na které působí náš tým, je v Norsku známá jako Lososí cesta. Převáží se po ní totiž značná část lososů z nejbohatších lovišť kolem ostrova Hitra,“ říká Rober Brož, vedoucí projektu na Åstfjordbrua.
„Ke konci února jsme dokončili betonáž mostovky. Silnice, na které působí náš tým, je v Norsku známá jako Lososí cesta. Převáží se po ní totiž značná část lososů z nejbohatších lovišť kolem ostrova Hitra,“ říká Rober Brož, vedoucí projektu na Åstfjordbrua.
„Ke konci února jsme dokončili betonáž mostovky. Silnice, na které působí náš tým, je v Norsku známá jako Lososí cesta. Převáží se po ní totiž značná část lososů z nejbohatších lovišť kolem ostrova Hitra,“ říká Rober Brož, vedoucí projektu na Åstfjordbrua.
52
Fotogalerie

První český most ve Skandinávii a nejdelší český tunel v Norsku, ražba pod jezery, zkratka na Lososí stezce, letecká mise během jarního lockdownu a také překvapivý poklad, který vydala sama země. Tak by se dalo stručně shrnout dobrodružství, které prožili stavbaři  na jedné z posledních, svým rozsahem dosud největší zakázce v Norsku. Těsně před Vánoci uvedli do provozu v centrální části země dva tunely a most přes Åstfjord na důležité „lososí“ silnici.

„Z mnoha zážitků, na něž byl projekt bohatý, bych připomněl ten, který nás nejvíce překvapil. Při ražbě menšího tunelu Mjønes jsme objevili nečekaný poklad – narazili jsme na vzácný růžový nerost thulit, který je běžnou součástí šperků. Investor následně uspořádal den otevřených dveří a na něm si zájemci mohli nasbírat a odvézt libovolné množství této horniny. Věděli jsme, že je to v Norsku takřka národní kámen, ale že má takovou pověst, to jsme netušili“ prozrazuje Aleš Gothard, předseda představenstva společnosti Metrostav Norge AS, který stavbu prováděl.

Technicky nejhodnotnější součástí stavby je735 metrů dlouhý most přes Åstfjord, který kvůli proměnlivému podloží vyžadoval unikátní způsob založení na železobetonových studních s váhou 2 200 tun a vnějším průměrem přes 18 metrů. Stavbaři je museli odlít na pontonu, zaplavit a potopit do hloubky cca 14 metrů. Stavební práce jim navíc komplikovaly drsné klimatické podmínky s rychlostí větru až 120 km/h.

„Až dosud jsme ve Skandinávii budovali výhradně podzemní stavby – silniční a technologické tunely, případně přístupové a traťové tunely metra. Díky této zakázce, která zahrnovala náš první severský most, jsme získali významnou referenci, která by nám mohla pomoci v dalším dobývání prestižního skandinávského trhu,“ sdělil vedoucí projektu Robert Brož ze společnosti Metrostav.

Silnice Fv. 714 na níž stavební dílo leží tvoří důležitou dopravní spojnici mezi Trondheimem a ostrovem Hitra, z nějž se vyváží více než třetina všech norských lososů. Proto se tomuto silničnímu tahu přezdívá Lososí cesta. Až dosud jezdily kamiony s rybami po klikaté silnici kolem fjordů. Díky novému téměř šestikilometrovému úseku bude doprava významně komfortnější, bezpečnější a rychlejší.