Nakrmíme třetinu Kyjeva, říká majitel RegioJetu Jančura

Radim Jančura, zakladatel a majitel společností Student Agency a RegioJet

Radim Jančura, zakladatel a majitel společností Student Agency a RegioJet Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Radim Jančura, zakladatel a majitel společností Student Agency a RegioJet
Radim Jančura, zakladatel a majitel společností Student Agency a RegioJet
Také České dráhy vypravily  z Bohumína dva humanitární vlaky určené pro uprchlíky z Ukrajiny. Spoje s celkovou kapacitou 1400 míst míří do polského města Přemyšl na polsko-ukrajinském pomezí.
Také České dráhy vypravily  z Bohumína dva humanitární vlaky určené pro uprchlíky z Ukrajiny. Spoje s celkovou kapacitou 1400 míst míří do polského města Přemyšl na polsko-ukrajinském pomezí.
Také České dráhy vypravily  z Bohumína dva humanitární vlaky určené pro uprchlíky z Ukrajiny. Spoje s celkovou kapacitou 1400 míst míří do polského města Přemyšl na polsko-ukrajinském pomezí.
9 Fotogalerie
Jiří Liebreich

Vlakový dopravce RegioJet bude ode dneška vypravovat jeden vlak denně z Prahy k polsko-ukrajinským hranicím. Až šest set palet humanitárního nákladu, který obstará Člověk v tísni, pak od hranic do samotného Kyjeva přepraví ukrajinský státní dopravce. „Vlaky budou jezdit, dokud to bude potřeba,“ říká majitel RegioJetu Radim Jančura. Vedle potravin, léků a dalšího humanitárního nákladu vlaky nabídnou také kapacitu až pro 400 cestujících. Své vlaky vypravují i České dráhy.

Jak vznikl projekt humanitárního vlakového mostu mezi Ukrajinou a Prahou?

Původně jsme měli do Lvova jezdit standardními nočními vlaky od června. Státní dopravce Ukrajinské železnice nás požádal, ať tak učiníme ihned a začneme vozit potraviny, protože Kyjevu během několika dnů dojdou. Představovali si to tak, že budeme vozit balíčky s jídlem na neobsazených sedačkách na ukrajinské hranice.

Ale?

Řekl jsem, že to je málo. Místo toho budeme vozit palety v nákladních paletových vagonech, kam se vejde násobně více. Celý víkend na Ukrajině sháněli paletové nákladní vozy. Podařilo se. ČD Cargo a Rail Cargo Austria nám poskytnou paletové vozy. Pro představu: do jednoho našeho vlaku se nyní vejde šest set palet. Nikoliv naší zásluhou, ale zásluhou Šimona Pánka z Člověka v tísni. Chytl se toho. Řekl, že zvládne organizaci a že věří, že každý den naplníme až šest set palet jídlem, léky, hygienickými prostředky na trase z Prahy do Kyjeva. Oni zajistí od donátorů náklad, my ho přepravíme na místo. Nakrmíme třetinu Kyjeva. V tuto chvíli podle všeho neexistuje větší projekt v celé Evropě. Až toto všechno skončí, vyžádám si seznam všech větších podporovatelů a budu o tom hodně mluvit. To, co se děje v české společnosti, je nádhera.

Součástí vlaku budou i lůžkové vozy s kapacitou až čtyři sta míst…

Ty pojedou pouze do Lvova, respektive do polského města Přemyšl. Deset nákladních vozů poputuje na hranice s Ukrajinou, kde se z nich palety přeloží do vlaků ukrajinského státního dopravce. Ten doveze náklad do Kyjeva. Byť je obklíčený, železnice zatím funguje.

Tušíte, dokdy budete vlakový most provozovat a co bude RegioJet stát?

Dokud to bude potřeba. Každou noc vyjedou dva nejdelší vlaky, co kdy česká železnice viděla, každý opačným směrem. Přes den se přeloží náklad, v noci se bude cestovat. Pasová kontrola ukrajinských a polských celníků proběhne v jedoucím vlaku. I České dráhy již vyslaly vlaky do Polska, jezdí přes den. Odhaduji, že nás to vyjde orientačně na půl milionu denně.

Jste ostravský rodák, z Ostravy je to blíž na Ukrajinu než na západní hranici Česka. Co říkáte na dění na Ukrajině?

Je to velmi smutné. Všichni se modlí, ať to brzy skončí. Nebudu jediný, koho dosavadní vývoj překvapil. Mnoho Ukrajinců nyní nezaměstnáváme, chceme jim ale po válce nabídnout práci na pozici stevardů, až se naučí česky. Lze čekat migrační vlnu, ta ale bude, domnívám se, krátkodobá. Předpokládám, že až válka skončí, země nebude zcela zdevastovaná a lidé se budou chtít vrátit domů.

Pojďme k vašemu běžnému byznysu. Trakční elektřina nakoupená Správou železnic téměř dvojnásobně zdražila, což jste promítli do desetiprocentního a patnáctiprocentního zdražení jízdenek v autobusové a vlakové dopravě. Přijdou letos další zdražení?

Mělo by to už stačit. Dražší energie nás ročně vyjdou, předpokládám, na necelých sto milionů korun. Ve vlacích pořád schází pětina cestujících proti loňsku, postupně jich ale přibývá. Celá skupina, tedy vlaky i autobusy, předloni prodělala zhruba tři sta milionů korun. Loni by to mělo být mírně lepší. Od letošního roku už očekávám zisk, podobně jsem se už ale spálil v předchozích dvou letech. Během dvou let pandemie jako celku má firma prodělala víc, než za celou svou dvacetiletou historii vydělala.

Vypravíte i letos vlaky do Chorvatska?

Ano a jednáme o možném asi čtyřicetiprocentním navýšení kapacity oproti loňsku. Z Česka budeme jezdit denně, zřejmě přidáme i tři vlaky týdně z Polska.

Stát průběžně vypisuje tendry na dotované spoje, o které se letos poperete?

O všechny. Letos je ve hře obrovská linka R9 z Prahy do Brna přes Havlíčkův Brod, první velká soutěž ministerstva dopravy. Dnes tam jezdí nehezké koženkové vlaky. Ministerstvo tam chce nejmodernější nízkopodlažní vlaky na rychlost 200 km/h. Životnost vlaků je minimálně třicet let, předpokládá se ale, že za deset patnáct let už bude na té trase vysokorychlostní trať (VRT).

Takže vlak, který dnes jezdí přes Havlíčkův Brod, bude využívat části vysokorychlostní tratě. Vyžádá si to investici dopravců do nových souprav za zhruba tři miliardy. Předpokládá se, že stát díky soutěži ušetří a zároveň se zvýši kvalita dopravy. Do tendru se přihlásí všichni velcí dopravci. VRT vyjdou stát odhadem na půl bilionu. Někomu se to může zdát moc. Je to ale bezvýznamná částka vzhledem k prospěchu tratí pro stát. Jsou důležitější než dostavění našich atomových elektráren, elektřinu lze dovážet.

„Když to Babiš podělá, ukřižuji ho,“ prohlásil jste kdysi v rozhovoru pro deník E15. Jak hodnotíte éru dnes již expremiéra?

Nepodělal to, ale rozdělil národ. Až čas ukáže, jestli byl dobrý, průměrný či špatný. Politiky nemůžeme hodnotit podle idealistických předpokladů, spíše je porovnávejme mezi sebou. Každý politik se nám časem zprotiví.

Byť je Petr Fiala (ODS) v pozici premiéra stále ještě relativně krátce, okolnosti ho přinutily již rázně jednat, takže můžete porovnávat…

Nevíme, jak by se ke konfliktu stavěla Babišova vláda. Já se už k politice spíše nevyjadřuji, žádného politika podporovat nechci. Budu rád, když země bude mít prima vládu, která nás posune dopředu. Ať se klidně mění každé čtyři roky, to je úplně jedno.

Před volbami z řad ODS zaznívalo volání po částečné privatizaci Českých drah, vašeho rivala a konkurenta…

To je politické rozhodnutí. Na burzu šel už ČEZ a nebylo to dobře. Kdyby byl ryze státní, vláda by s ním udělala dohodu o tom, že by prodával elektřinu občanům ne za německé, ale za české ceny. A měli bychom se dobře jako Slováci v jejich zemi. Takhle bude ČEZ bohatnout z kapes Čechů, kteří platí německé ceny. Dnes takové rozhodnutí udělat nelze, když část ČEZ patří soukromníkům a oni jako dobrý hospodář musejí prodávat za německé ceny.

Jak si představujete budoucí pozici RegioJetu na českém trhu?

Pět procent trhu ovládáme ve vlakokilometrech, v osobokilometrech jsme na zhruba třiceti procentech v osobní dopravě. V komerční dopravě máme málo dotací a hodně cestujících. Jak budeme soutěžit další a další dotované linky, tak budeme mít méně cestujících a více dotací a tím i víc vlakokilometrů. Bylo by zdravé, aby nikdo na trhu neměl přes padesát procent (předloni ČD ovládaly 86 procent trhu v osobní dopravě, pozn. red.). ČD jsou dnes neefektivní moloch, RegioJet je malá dobře řízená soukromá firma. My se pomalinku staneme molochem, ČD klesne podíl na trhu a budou méně neefektivním molochem.

Vzniklo sdružení osobních železničních dopravců, členem je i RegioJet. Jdete proti Správě železnic (SŽ)?

Politici včetně pana Babiše řešili jen to, aby se utrácelo. „Utraťte co nejvíce peněz do infrastruktury, nezáleží jak“. Vzniklo tak mnoho projektů, které šlo udělat levněji, nebo nebyly vůbec potřeba. Jízda z prahy do Brna se proto prodloužila o půl hodiny kvůli různým pracím na železnici. A to není v pořádku. Sdružení chce pozitivně ovlivňovat kroky SŽ. Aby si uvědomili, že díky jejich miliardovým rozpočtům má cestujících na železnici přibývat, ne ubývat.