Brexit dál děsí automobilky, nejblíže k odchodu má GM

Výroba Opelu Astra

Výroba Opelu Astra Zdroj: Opel

Rozhodnutí o vystoupení Velké Británie z Evropské unie i nadále rezonuje automobilovým trhem. Mimoevropské značky v současnosti kalkulují, zda pro ně není britský trh příliš velkým rizikem.

Podle nejnovějších analýz společnosti LMC Automotive by mohla Velkou Británii opustit část výroby společnosti General Motors. Konkrétně je ohrožená výroba ve městě Ellesmere Point na severozápadě Anglie. V této továrně GM vyrábí model Astra, a to jak pod evropskou značkou Opel, tak jako britský Vauxhall.

Ve Velké Británii GM rovněž vyrábí dodávky Vivaro ve své továrně nedaleko Londýna. V ohrožení je však především produkce v Ellesmere Pointu, protože ke své produkci využívá pouze čtvrtinu součástek vyrobených ve Spojeném království. General Motors by se tak přesunutím výroby mohla vyhnout clům, která by v případě brexitu hrozila.

Pokud by k přesunutí výroby do jiné země skutečně došlo, žhavými kandidáty by bylo Polsko a Německo. Zatímco v Německu má GM tři své továrny, v polské Gliwici probíhá zbylá evropská produkce Astry. Nejbližší možný termín přesunutí výroby je však až v roce 2021, kdy má výrobní linky opustit současný model Opelu Astra.

Brexit plány zhatil také japonské Hondě. Ta v letošním roce započala mohutný export svých modelů, především díky oslabení jenu začátkem roku 2015. Vlivem brexitu a poklesu libry se však hodnota japonské měny vyšplhala nahoru a automobilka své plány musí znovu měnit.

Export automobilů Honda z Japonska je i přes značný nárůst v minulém roce marginální. Celkem 51 385 exportovaných vozů činí jen necelá tři procenta světové produkce, zbytek vozidel společnost vyrábí ve svých továrnách po světě.

V Evropě se nachází dvě továrny Honda, jedna v britském Swindonu a druhá nedaleko Istanbulu, v tureckém městě Gebze.