Brusel chce sjednotit dálniční mýto v EU, platit se má podle vzdálenosti
„Snad už v roce 2016 představíme první návrhy, které by se mohly stát základem pro evropský systém pro nákladní i osobní vozy tak, aby byl výběr poplatků za používání silnic ve všech evropských zemích jednotně regulován,“ řekla německému listu evropská komisařka pro dopravu Violeta Bulc.
Jednotný evropský systém by měl usnadnit cestování a dopravu zboží napříč Evropou, míní komisařka. „Mnoho rozdílných mýtných systému vytváří překážku pro mobilitu na vnitřním trhu,“ řekla.
Ačkoliv v řadě zemí včetně Česka platí osobní vozy za využívání silnic paušální poplatky, Brusel by chtěl jejich výši určovat podle ujetých kilometrů. „Vyzývám Německo, aby náš návrh podpořilo,“ dodala komisařka.
Ministr hrozí soudem
Osobní vozy mohly po německých dálnicích po dlouhá desetiletí jezdit zdarma, to se ale Berlín rozhodl změnit. Poplatek za využití dálnic ale měli de facto platit jen cizinci, protože německým řidičům se jeho výše měla odečíst od silniční daně.
Trvám na tom: žádná diskriminace na základě státní příslušnosti
Německé plány kvůli tomu odmítl Brusel, který je považuje za diskriminační. Poté, co Spolkový sněm loni v březnu schválil příslušný zákon, zahájila Komise v červnu oficiální vyšetřování Německa kvůli podezření z porušení unijních norem. Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt následně oznámil, že zavedení poplatků se odkládá.
Evropská komisařka německé mýto nadále odmítá. „Trvám na tom: žádná diskriminace na základě státní příslušnosti,“ řekla. Řízení s Berlínem mezitím pokračuje. „V prosinci jsme německé úřady požádali o dodatečné informace s požadavkem, aby je dodaly do února,“ uvedla. Dobrindt už dříve pohrozil, že je připraven nepříznivý výsledek šetření napadnout u Evropského soudního dvora.