Pokuta se netýká firmy MAN, která věc oznámila. Dalším společnostem byla částka snížena, protože při vyšetřování spolupracovaly. Firmy, jež dohromady představují přibližně 90 procent výroby středních a těžkých nákladních vozů v Evropě, se od roku 1997 domlouvaly na cenách vozů. Také koordinovaly zavádění nových technologií kontroly emisí. Komise ale upozornila, že nenašla spojitost s kauzou, kdy se některé firmy snažily tyto normy obcházet.
Případ začala komise vyšetřovat v roce 2011 po oznámení firmy MAN, uskutečnila sérii předem neoznámených kontrol společností. Firmám komise svá předběžná zjištění oznámila v listopadu 2014, tehdy mezi nimi byla také Scania. Ta se ale poté rozhodla s komisí nespolupracovat a je dál vyšetřovaná.
„Udělujeme největší pokutu za jeden kartel. Je to dokonce dvojnásobek předchozí nejvyšší pokuty z roku 2012. Ale jsou pro to dobré důvody. Tento kartel se týká velkého trhu a trval velmi dlouhou dobu,“ prohlásila Vestagerová na tiskové konferenci.
Věc podle ní začali v lednu 1997 domlouvat nejvyšší představitelé automobilových firem v jednom z bruselských hotelů. Od roku 2004 společnosti podle komise kartel organizovaly prostřednictvím svých německých poboček či dceřiných firem.
Největší pokutu - přes miliardu eur (přes 27 miliard korun) - musí zaplatit Daimler. Skoro 753 milionů eur (přes 20 miliard korun) připadlo na DAF, Volvo/Renault se týká 670 milionů eur (18 miliard korun) a Iveca 495 milionů (přes 13 miliard korun).