Brusel dal rekordní pokutu 80 miliard za kartel výrobců nákladních aut
Pokuta se netýká firmy MAN, která věc oznámila. Dalším společnostem byla částka snížena, protože při vyšetřování spolupracovaly. Firmy, jež dohromady představují přibližně 90 procent výroby středních a těžkých nákladních vozů v Evropě, se od roku 1997 domlouvaly na cenách vozů. Také koordinovaly zavádění nových technologií kontroly emisí. Komise ale upozornila, že nenašla spojitost s kauzou, kdy se některé firmy snažily tyto normy obcházet.
Případ začala komise vyšetřovat v roce 2011 po oznámení firmy MAN, uskutečnila sérii předem neoznámených kontrol společností. Firmám komise svá předběžná zjištění oznámila v listopadu 2014, tehdy mezi nimi byla také Scania. Ta se ale poté rozhodla s komisí nespolupracovat a je dál vyšetřovaná.
„Udělujeme největší pokutu za jeden kartel. Je to dokonce dvojnásobek předchozí nejvyšší pokuty z roku 2012. Ale jsou pro to dobré důvody. Tento kartel se týká velkého trhu a trval velmi dlouhou dobu,“ prohlásila Vestagerová na tiskové konferenci.
Věc podle ní začali v lednu 1997 domlouvat nejvyšší představitelé automobilových firem v jednom z bruselských hotelů. Od roku 2004 společnosti podle komise kartel organizovaly prostřednictvím svých německých poboček či dceřiných firem.
Největší pokutu - přes miliardu eur (přes 27 miliard korun) - musí zaplatit Daimler. Skoro 753 milionů eur (přes 20 miliard korun) připadlo na DAF, Volvo/Renault se týká 670 milionů eur (18 miliard korun) a Iveca 495 milionů (přes 13 miliard korun).