Brusel žaluje Německo kvůli chladivu, které používal Mercedes

Ilustrační foto

Ilustrační foto

Evropská komise se rozhodla zažalovat Německo, protože nezabránilo tamnímu automobilovému koncernu Daimler používat v klimatizacích vozů Mercedes zakázané chladivo. Rozhodnutí komise obrátit se na Soudní dvůr Evropské unie je podle agentury Reuters novou fází v dlouhodobém sporu, ve kterém kritici Německo obviňují, že chrání své exportéry před negativními důsledky ekologických pravidel EU.

„Komise tvrdí, že Německo porušilo zákony EU, když dovolilo výrobci automobilů Daimler dodávat na evropský trh vozidla, která nebyla v souladu se směrnicí (o mobilních klimatizacích) MAC,“ uvedla komise.

„Předvoláním Německa před Soudní dvůr hodlá komise zajistit, že budou splněny klimatické cíle směrnice MAC a že zákony EU budou jednotně uplatňovány po celé unii,“ dodala. Soudní dvůr může členský zemím EU nařídit, aby se přizpůsobily zákonům EU. Může jim rovněž vyměřit pokuty.

Automobilka slíbila používat náhražku

Daimler jako jediný evropský výrobce automobilů odmítl vyhovět směrnici Evropské unie, která kvůli negativním dopadům na životní prostředí zakázala používat v klimatizacích náplň R134a. Zákaz se týká nových automobilových modelů schválených po roce 2011.

Daimler tvrdí, že předepsanou náhradu za náplň R134a nepoužívá kvůli hrozbě vznícení. Žádná jiná automobilka však jeho obavy nesdílí. Tvrzení Daimleru navíc odmítlo Společné výzkumné středisko (JRC), které je poradním vědeckým orgánem Evropské komise.

Letos v říjnu Daimler nakonec slíbil, že začne schválenou náhražku používat. Vyvinul prý kvůli tomu speciální systém ochrany před vznícením. Bruselští experti nicméně podle agentury DPA vyjádřili pochybnosti o tom, zda je říjnový příslib Daimleru dostatečný.