Černý jestřáb nahrazen. US Air Force má následovníka kultovních helikoptér Black Hawk

Vrtulník Bell V-280 Valor

Vrtulník Bell V-280 Valor Zdroj: profimedia.cz

Vrtulník Sikorsky–Boeing SB-1 Defiant
Vrtulník Sikorsky UH-60 Black Hawk
Vrtulník Sikorsky UH-60 Black Hawk
Vrtulník Sikorsky UH-60 Black Hawk
5
Fotogalerie

Americké armáda, se rozhodla modernizovat flotilu svých vrtulníků. V zakázce za 1,3 miliardy dolarů objednaly u společnosti Bell Helicopter Textron stroje Bell V-280 Valor. Mají se stát náhradou helikoptér UH-60 Black Hawk, legendy vzniklé i díky filmu Černý jestřáb sestřelen z roku 2001. První stroje mají být k dispozici v roce 2025.

V rámci programu Future Long-Range Assault Aircraft chce americká armáda do roku 2030 nahradit dva tisíce vrtulníků Black Hawk a zhruba 1200 útočných vrtulníků Apache. Náhradou budou konvertoplány čili letouny se sklopnými rotory Bell V-280 Valor poprvé představené v roce 2013.

Zásadní výhodou zvolené koncepce je využití předností vrtulníku i letadla. Stroj po svislém startu typickém pro vrtulníky překlápí rotory do horizontálního letu charakteristického pro letadla s pevnými křídly.

Celková cena nově dodaných vrtulníků by do roku 2030 mohla činit až 70 miliard dolarů, zhruba 1,6 bilionu korun, jak uvedl generálmajor Rob Barrie, šéf armádního programu pro letectví.

Agentura Bloomberg doplnila, že analytici amerického Kongresu a Wall Street odhadují hodnotu kontraktu na 60 až 90 miliard dolarů.

Společnost Bell měla v soutěži o náhradu blackhawků konkurenta v podobě vrtulníků Boeing SB-1 společnosti Sikorsky. Ta teď má několik dnů na to, aby podala odvolání. „Zůstáváme přesvědčeni, že Defiant je stroj, který americká armáda potřebuje ke splnění svých misí dnes i v budoucnu,“ uvedli zástupci společností Sikorsky a Boeing. 

Dny NATO

Video placeholde
• Videohub

Vrtulník Bell V-280 Valor má ve srovnání s konkurencí nižší provozní náklady a lepší letové vlastnosti. Při doletu téměř čtyř tisíc kilometrů dosahuje maximální rychlosti 519 kilometrů v hodině oproti blackhawkům s udávanými 357 kilometry.

Společnost Bell získala s konvertoplány jedinečné zkušenosti. Od roku 2007 dodává stroje V-22 Osprey pro americkou námořní pěchotu. Vznikly po krachu operace Eagle Claw během íránské krize s rukojmími v roce 1980. Ta ukázala, že existují vojenské role, pro které se nehodí ani konvenční vrtulníky, ani transportní letouny s pevnými nosnými plochami.