Europoslanci prosazují zavedení tísňového systému eCall pro auta

Nehoda , ilustrační foto

Nehoda , ilustrační foto Zdroj: RSD

Nový systém tísňového volání pro automobily umožní rychleji a efektivněji zachraňovat životy lidí při nehodách a navíc povede ke snížení nákladů, proto je třeba jej zavést na celoevropské úrovni. Shodla se na tom většina zástupců europoslaneckých frakcí během diskuse o systému eCall, o němž budou hlasovat v úterý. Kritici však systému vyčítají, že podle nich umožní úřadům získat přístup k záznamům o pohybu vozidel.

ECall má podle návrhu využívat evropskou linku tísňového volání 112 a automaticky upozorní záchranáře, hasiče a policisty na vážnou dopravní nehodu. Záchranné složky budou tak podle europoslanců moci rychleji rozhodnout o efektivním způsobu zásahu a předejít zbytečným průtahům. „Díky evropské spolupráci můžeme snížit úmrtnost při nehodách…Je naší povinností zavést eCall do praxe,“ prohlásil Carlos Coelho z nejpočetnější frakce evropských lidovců.

Podobně se k návrhu předloženému českou zpravodajkou Olgou Sehnalovou vyjadřovali zástupci většiny frakcí, kteří dali najevo eCall podporu. Odmítavá slova mířila především k možnému konfliktu systému a ochrany soukromí řidičů. „Proč nedat kupujícímu volbu, aby sám rozhodl, zda chce systém v autě mít?“ tázal se Jan Philipp Albrecht z frakce zelených, podle něhož by řidič měl vědět o tom, že jeho vůz bude se systémem dohledatelný.

Díky evropské spolupráci můžeme snížit úmrtnost při nehodách Je naší povinností zavést eCall do praxe


Podle Sehnalové však systém nebude zneužitelný k získávání údajů o poloze vozu, neboť auto nebude v běžném provozu vysledovatelné. „Systém zůstane nečinný, dokud se nespustí tísňový režim,“ uvedla česká sociálnědemokratická europoslankyně.

Odpůrci současného znění návrhu však chtějí otázku zabezpečení soukromí lépe ošetřit. „Pokud budou úřady chtít, informace (o poloze vozu) si dohledají,“ nesouhlasil s míněním zastánců systému Albrecht. Podle statistik zemřelo loni při dopravních nehodách na území členských států Evropské unie na 25.700 lidí. Podle předkladatelů návrhu by eCall mohl každoročně snížit počet mrtvých na silnicích o desetinu.

Pokud bude návrh schválen v předložené podobě, nová auta budou muset být systémem vybavena nejpozději do konce března 2018.

Jan Šindelář: eCall na houby

eCall: Nehoda v roce 2015? Auto si samo zavolá o pomoc