I když byli pojištěni, museli v cizině platit ošetření. Nejčastěji na Slovensku

Ordinace zubní lékařky, ilustrační foto

Ordinace zubní lékařky, ilustrační foto Zdroj: Libor Nachtman - Sedmicka

Je to v rozporu se zákonem, ale stává se to. Zhruba tisícovka turistů z Česka se každý rok setká v cizině s tím, že je lékaři odmítnou ošetřit bezplatně v rámci veřejného zdravotního pojištění. Oni pak musí na místě zaplatit hotově, přestože je to v rozporu s předpisy. Jak vyplývá ze statistiky VZP, nejčastěji nebezpečí přímé platby číhá na Čechy na Slovensku a překvapivě v Německu.

Pokud si ale přímo platící pojištěnci VZP nechají vystavit účet, pojišťovna svým klientům tyto platby refunduje. Jen loni činila takto vyplacená částka více než 3,18 milionu 183 tisíc korun. Na podobné problémy už i letos média upozornila, vyskytly se zejména ve Španělsku.

V roce 2012 bylo v zahraničí přinuceno zaplatit za zdravotní péči hotově 983 klientů VZP. O rok dříve jich bylo dokonce 1121. Nejčastěji se to týkalo Slovenska či Německa, z dovolenkových destinací pak Itálie či Chorvatska.

Kde museli klienti VZP platit u lékaře hotově (v tis. Kč)Kde museli klienti VZP platit u lékaře hotově (v tis. Kč) | VZP

Zdroj: VZP

Předcházet podobným situací je téměř nemožné – vznikají porušením předpisů ze strany lékaře. S kartičkou klienta VZP, která funguje i jako Evropský průkaz zdravotního pojištění, by lidé měli mít v zahraničí ve státních zdravotnických zařízeních zajištěnu bezplatně stejnou péči jako tamní obyvatelé (což se ovšem v různých zemích může značně lišit).

Pokud tedy nastane situace, že turista potřebuje lékaře a ten trvá na platbě v hotovosti, nezbývá většinou, než zaplatit. Důležité ovšem je, aby si lidé uschovali potvrzení o platbě a lékařskou zprávu. S těmito doklady se mohou dostavit na kteroukoliv pobočku VZP a vyplnit žádost o refundaci. Pojišťovna pak částku proplatí.

Klíčová je zvolená forma vypořádání

Důležité přitom je, zda chce klient částku refundovat dle českých, nebo zahraničních předpisů. Podle českých předpisů je vše vyřízeno rychleji (do 30 dnů), ale většinou je částka o dost nižší, než kolik klient v cizině platil. V případě, že klient žádá refundaci podle zahraničních předpisů, dotazuje se VZP v příslušném státě, kolik by tamní pojišťovna hradila místnímu pojištěnci. Vše proto trvá déle, ale výsledná částka bývá obvykle daleko vyšší.

Kromě peněz, které VZP vydává na refundace, platí za ošetření svých klientů v cizině i formou řádných úhrad. Jde o případy, kdy vše funguje, jak má, klient VZP je v zahraničním státním zařízení ošetřen bezplatně a VZP pak posílá peníze za toto ošetření do ciziny. Takto uhrazené částky jsou nesrovnatelně vyšší – například loni to bylo přes 438 milionů korun. Za tyto peníze byla v cizině poskytnuta péče 83 959 klientům VZP.

Kolik VZP zaplatila za péči v ciziněKolik VZP zaplatila za péči v cizině | VZP

Pramen: VZP

Klientům, kteří chtějí mít v zahraničí větší jistotu, že nebudou u lékaře zaskočeni například požadavkem platby v hotovosti či třeba jazykovou bariérou, doporučuje VZP komerční cestovní připojištění.

Díky asistenční službě mohou klienti řešit aktuální problém přímo na místě. Operátor kromě rad pomůže i s jazykovou bariérou, vyřeší problém telefonicky okamžitě.

Zároveň se pojištěnec nemusí obávat spoluúčastí při léčbě a také odpadne problém s tím, zda je ošetřován ve státním či soukromém zařízení.

V této souvislosti je třeba upozornit, že zejména v turistických destinacích, které jsou často daleko od velkých měst, nemusí být k dispozici státní zdravotnické zařízení.

Zdravotní pojišťovnu změníte jen do konce června