IS spustil novou propagandu zaměřenou na život v chalífátu

Příslušník irácké armády s vlajkou Islámského státu

Příslušník irácké armády s vlajkou Islámského státu Zdroj: ctk

Propagandistická mašinérie organizace Islámský stát (IS) změnila taktiku a místo na brutální násilí se zaměřuje na život na území, které ovládá v Sýrii a Iráku. Tvrdí to britská nadace Quilliam, která se zabývá studiem extremismu.

Skupina jejích pracovníků vedená Charliem Winterem studovala všechny mediální výstupy IS od poloviny července do poloviny srpna. Na internetu bylo za toto období zachyceno 1146 textů, fotografií, videí a audiozáznamů. „Jejich lidé pracují bez oddechu ve dne i v noci od západní Afriky po Afghánistán, aby šířili značku chalífátu,“ sdělil Winter.

IS vyhlásil chalífát loni v severní Sýrii a Iráku a má tam podle BBC 40 mediálních pracovišť. Většinu materiálu publikuje v arabštině, ale část se překládá do angličtiny nebo i do jiných jazyků.

Nadace Quilliam rozdělila zveřejněné výstupy do šesti různých témat a zjistila, že více než 50 procent z nich se týkalo občanského života. Jde o snímky a zprávy o normálně fungující společnosti. Necelých 40 procent zpráv se věnovalo situaci na bojišti a ani ne deset procent tématům, v nichž byla IS prezentovaná jako oběť nespravedlnosti. Naprostý zlomek pak byl věnován informacím o vraždění, náboru nových členů a zprávám o prokázaném dobru.

Winter tvrdí, že IS chce především dokázat, že je schopen zajistit správu ovládnutého území. Ukazuje to na příkladech fungujících služeb a ekonomiky. „IS ukazuje život v chalífátu po všech jeho stránkách od nošení závojů a mučednictví po pěstování melounů. Jeho propagandisté budují obraz utopie,“ řekl Winter. IS původně otevřel množství webových adres a účtů na sociálních sítích, ale protože poskytovatelé je začali blokovat, vytvořil systém klíčů a vyhledávačů, přes něž se dá k jeho materiálům dostat.