Kartelový skandál dopadl na akcie německých automobilek. Investoři odepisují miliardy

Automobilka Volkswagen

Automobilka Volkswagen Zdroj: ČTK, Reuters, EPA

Šéf BMW Harald Krueger
K růstu zisku Daimleru v minulosti přispěly hlavně prodeje automobilky Mercedes-Benz. Na snímku výroba dodávky Vito v továrně Vitoria.
Akciová burza ve Frankfurtu
Budova Evropské unie
5
Fotogalerie

Německé automobilky Volkswagen, Daimler a BMW, na které se minulý týden provalily kartelové dohody, zažily masivní propad akcií. Jejich hodnota se za méně než dva obchodní dny na frankfurtské burze snížila o více než deset miliard eur.

Největší ztrátu ze jmenovaných zaznamenal Volkswagen. Jeho hodnota se propadla o 3,89 miliardy eur. Jako druhý nejvíc ztratil Daimler, a to o 3,88 miliardy. BMW ztratila na hodnotě „jen“ 2,77 miliardy eur.

Pokračování propadu akcií spojila agentura Reuters s prohlášením Evropské unie, která hodlá skandál řešit. „Evropská komise a Spolkový kartelový úřad obdržely informaci o této záležitosti, kterou v současné době komise vyhodnocuje. V této fázi je předčasné spekulovat,“ uvedla komise.


Vše o Volkswagenu čtěte zde >>>


Skandál předních německých automobilek odhalil v pátek týdeník Der Spiegel. Automobilky Volkswagen, BMW, Audi a Porsche se podle něj zřejmě domlouvaly na koordinovaném přístupu k dodavatelům a cenách řady dodávaných komponentů, včetně systémů kontroly emisí u naftových vozů. Týdeník se odvolával na dopis zaslaný orgánům pro dohled nad hospodářskou soutěží.

Tyto kartelové dohody byly podle Spiegelu výsledkem setkávání zhruba dvou set zaměstnanců automobilek v rámci celkem šedesáti zvláštních výborů. V nich se diskutovalo o vývoji aut, brzd, benzinových a naftových motorů, převodovek i systémů kontroly emisí.

Zástupci automobilek v rámci výborů diskutovali dlouhodobě o výběru dodavatelů a cenách komponentů. Od roku 2006 pak debatovali o nákladech systému AdBlue, který omezuje emise z naftových motorů, uvedl týdeník.

Společnost BMW podle webu americké televize NBC obvinění odmítla. Ostatní automobilky je nechtěly komentovat.