Koronavir COVID-19 pomáhá životnímu prostředí. Čína v únoru vypustila o 25 procent méně emisí

Továrna v čínské městské prefektuře Ťiou-ťiang

Továrna v čínské městské prefektuře Ťiou-ťiang Zdroj: profimedia.cz

Koronavirus ovlivňuje život v celé Číně. Lidé nosí roušky a masky v práci i na nákupech
Koronavirus ovlivňuje život v celé Číně. Lidé nosí roušky a masky v práci i na nákupech
Koronavirus ovlivňuje život v celé Číně. Lidé nosí roušky a masky v práci i na nákupech
Koronavirus ovlivňuje život v celé Číně. Lidé nosí roušky a masky v práci i na nákupech
Koronavirus ovlivňuje život v celé Číně. Lidé nosí roušky a masky v práci i na nákupech
10
Fotogalerie

Epidemie virového onemocnění COVID-19, která pozastavila život v řadě čínských měst i provoz mnoha továren, přispěla ke snížení emisí skleníkových plynů až o 25 procent. Uvedl to odborný server Carbon Brief. 

V Číně každoročně na přelomu ledna a února poklesne výroba - země během oslav čínského Nového roku na týden uzavře stavby a obchody a většina závodů omezí provoz. Prázdniny tak mají po celé zemi významný krátkodobý dopad na poptávku elektřiny, produkci, a tím pádem i objem emisí.

Letos však čínské úřady kvůli koronaviru prázdniny prodloužily o dalších deset dní až do 10. února a mnoho továren zůstalo i poté zavřených.

Za poslední dva týdny (od 3. do 16. února) emise CO2 v Číně, která je největším světovým producentem oxidu uhličitého, dosáhly 300 milionů tun, zjistil analytik a autor zprávy Lauri Myllyvirta z finského Centra pro výzkum energie a čistého ovzduší (CREA). Ve dvou týdnech po novoročních svátcích minulý rok země do ovzduší vypustila 400 milionů tun.

„Snížení spotřeby uhlí a ropy vedlo k poklesu emisí o 25 procent za srovnatelné období,“ uvádí Myllyvirta. To podle něj odpovídá zhruba šesti procentům celosvětových emisí. Spotřeba uhlí v elektrárnách klesla podle CREA na nejnižší úroveň za poslední čtyři roky a produkce oceláren je za uplynulých 14 dní na nejnižší úrovni za posledních pět let.

K celkovému poklesu emisí přispělo i omezení osobní i hromadné dopravy. Například čínská vnitrostátní letecká doprava v únoru poklesla o 70 procent v porovnání s předchozím měsícem.

Není však pravděpodobné, že podobný stav vydrží i poté, co tato druhá největší světová ekonomika obnoví výrobu, poznamenává Myllyvirta. Obzvlášť pokud Peking podobně jako po světové finanční krizi v roce 2008 přijme stimulační opatření, která naopak produkci CO2 zvýší.

Nový typ koronaviru, který se objevil ve středočínském městě Wu-chan na konci loňského roku, si dosud vyžádal 2000 obětí a přes 75 tisíc nakažených, převážně v kontinentální Číně.