Malajsijské aerolinky skončily na kualalumpurské burze

Boeing 777, který zmizel v březnu 2014. Fotka letadla  firmy Malaysia Airlines je z roku 2011.

Boeing 777, který zmizel v březnu 2014. Fotka letadla firmy Malaysia Airlines je z roku 2011. Zdroj: CTK/AP

Asijský letecký dopravce Malaysia Airlines, který po dvou nehodách během čtyř měsíců stojí na hraně kolapsu, se v rámci záchranného programu stahuje z burzy pod křídla vládního suverénního fondu Khazanah a čeká ho náročná restrukturalizace.

Fond je s devětašedesátiprocentním podílem největším akcionářem Malaysia Airlines a v pátek za minoritní podíly nabídl akcionářům 1,4 miliardy ringitu (téměř devět miliard korun).

Malajsijské aerolinky za poslední tři roky prodělaly miliardy a nyní se těžko vzpamatovávají z nedávného sestřelení letu MH17 mířícího z Amsterdamu do Kuala Lumpuru a záhadného zmizení letu MH370 na lince z Kuala Lumpuru do Pekingu na počátku března.

Premiér země Najib Razak uvedl, že stažení Malaysia Airlines z kualalumpurské burzy je prvním krokem na cestě k navrácení aerolinek do zisku. Detailní plán restrukturalizace bude zveřejněn na konci měsíce. „Věříme, že náš národní dopravce potřebuje restartovat,“ prohlásil Razak. „Toho můžeme dosáhnout jen zásadní přeměnou firmy.“

Podle agentury Bloomberg fond Khazanah uvedl, že restrukturalizace aerolinek je potřebná pro to, aby mohly dostát své funkci při ekonomickém rozvoji rozlehlé země. Suverénní fond již v červenci uvedl, že aerolinky mají dostatek hotovosti na přežití dalšího roku, ale analytici podle Bloombergu spočítali, že po pádu letu MH17 společnost spalovala v přepočtu 32,4 milionu korun hotovosti denně. Tímto tempem by jim došel dech pravděpodobně již na přelomu března a dubna příštího roku.

Nehody a incidenty Malaysia Airlines
4. prosince 1977 - let Malaysia Airlines 653. Nehoda Boeingu 737-200 na vnitrostátním letu z Penangu na letiště v Kuala Lumpur v Malasjii. O život přišlo všech 100 lidí na palubě letadla.
18. prosince 1983 - let Malaysia Airlines 684. Nehoda pronajatého Airbusu A300B4 společnosti Scandinavian Airlines. Letadlo při přistávacím manévru za špatné viditelnosti zavadilo o stromy. Všech 247 cestujících a členů posádky bylo včas evakuováno z hořícího letadla.
15. září 1995 - let Malaysia Airlines 2133. Nehoda letounu Fokker 50 na vnitrostátním letu z mezinárodního letiště Kota Kinabalu na letiště Tawau v Malasjii. O život přišlo 34 z celkových 53 lidí na palubě.
8. března 2014 - let Malaysia Airlines 370. Dodnes nevyjasněné zmizení letadla typu Boeing 777-200ER na pravidelné lince z mezinárodního letiště Kuala Lumpur v Malasjii na Letiště Peking v Číně. Letadlo s 239 lidmi na palubě bylo naposledy zachyceno nad Malackým průlivem, pátrání po troskách letadla bylo bez úspěchu.
17. července 2014 - let Malaysia Airlines 17. Havárie letounu Boeing 777-200ER na pravidelném letu z amsterdamského mezinárodního letiště Schiphol na mezinárodní letiště Kuala Lumpur. Letoun s 298 lidmi na palubě byl sestřelen a zřítil se u vesničky Hrabove severně od města Torez v Doněcké oblasti na Ukrajině.

Boj Malaysia Airlines s nepřízní osudu