Medveděv chce kvůli katastrofě nakupovat zahraniční letadla

Dmitrij Medveděv

Dmitrij Medveděv Zdroj: reuters

Ruský prezident Dmitrij Medveděv vyzval po včerejší letecké katastrofě hokejového týmu lokomotiv Jaroslavl k prověrce výukových metod pilotů v Rusku a pohrozil zrušením některých aerolinek. Chce také přehodnotit dosavadní podporu domácích výrobců letadel.

„Počet leteckých společností by měl být radikálně omezen a je nezbytné to udělat v co nejkratším čase,“ prohlásil Medveděv v ruské státní televizi. Neupřesnil ale, podle jakého klíče hodlá vybírat společnosti odsouzení k zániku a ji jak je chce přimět, aby svou činnost ukončily.

Prezident dodal, že Rusko by mělo zvážit svou další podporu domácích výrobců letadel. „Cena lidského života je vyšší než jakékoli jiné zájmy, včetně podpory domácích výrobců… pokud to nedokážeme vyřešit, musíme nakupovat zahraniční letadla,“ řekl s tím, že dal vládě pokyn, aby nalezla dodatečné finance na pořízení zahraničních letounů. „Bude to rozsáhlý program,“ poznamenal.

Medveděv chce také kvůli včerejší nehodě prověřit úroveň výcviku ruských pilotů. „Ne vše je v této oblasti v pořádku,“ vysvětlil. Podle ruského ministra dopravy Igora Levitina je nyní v Rusku asi 130 leteckých dopravců, většina z nich jsou ale regionální společnosti. 85 procent cestujících ale přepraví jen desítka největších aerolinek.

Celkově bylo vyrobeno 178 Jakovlevů Jak-42, v provozu jich zůstává 57 u 16 leteckých společností. „Během příštích tří dnů provedeme neplánovanou prohlídku těchto letounů,“ prohlásil Levitin. S kritikou výcviku pilotů nesouhlasí, podle něj byli oba piloti zříceného letadla velmi zkušení. „Kapitán měl na Jaku-42 nalétáno 1500 hodin a druhý pilot měl přes 400 hodin.“

Zřícený stroj by vyroben v roce 1993 a poslední pravidelnou údržbou prošel loni v srpnu. Na konci letošního roku měl letoun naplánovanou technickou prověrku a generální opravu.

Trosky letounu na břehu řeky VolhyTrosky letounu na břehu řeky Volhy|CTK/ITAR-TASSTrosky letadla aerolinek Jak-Servis na březích přítoku řeky Volhy

Jak-42 byl vyráběn v letech 1979 až 2002. Dosud zaznamenal devět nehod včetně včerejšího pádu u letiště Tunošna, které si v součtu vyžádaly 569 obětí na životech.

Podobná nehoda jako ta včerejší se stala v roce 1992 v Číně. Jak-42 místních aerolinek se tehdy krátce po startu ve výšce asi 60 metrů vymkl kontrole a spadl do nedaleké vodní nádrže. Po dopadu začal hořet.

Na včerejší letecké neštěstí zareagoval i největší ruský letecký dopravce Aeroflot. Generální ředitel Vitalij Saveljev oznámil, že firma se bude ucházet o kontrakt na oficiálního přepravce ruské Kontinentální hokejové ligy. Vedení ligy již uvedlo, že na přepravu hokejistů všech týmů vypíše konkurz.