Na dálnici v Německu maximálně už jen 120 km/h, požadují Zelení

Německo, dálnice

Německo, dálnice Zdroj: profimedia.cz

Na německých dálnicích v současnosti neplatí žádná maximální povolená rychlost. Pouze se doporučuje jezdit rychlostí do 130 kilometrů v hodině. Němečtí Zelení teď ale chtějí prosadit stanovení zákonného limitu na rychlost 120 kilometrů v hodině. Ubylo by tak prý nehod a snížily by se emise i hluk. Respektovaný autoklub ADAC s tím ale nesouhlasí a už dříve to odmítla i kancléřka Angela Merkelová.

Možnost, že by se v Německu měnila pravidla pro jízdu po dálnicích, ale není zcela vyloučená. Zelení totiž mají nakročeno k regionální vládě spolu se sociálními demokraty (SPD) ve vlivném Severním Porýní-Vestfálsku, kde se v květnu konají předčasné zemské volby. Zavést rychlostní omezení chtějí Zelení nejprve v této spolkové zemi a až pak ho postupně rozšířit na celé Německo.

„Zasadíme se o to, aby budoucí červeno-zelená zemská vláda zahájila iniciativu ve Spolkové radě s cílem zavést rychlostní limit 120 kilometrů v hodině po celém Německu,“ řekl listu Rheinische Post místopředseda poslanecké frakce Zelených v düsseldorfském parlamentu Arndt Klocke.

 

Klocke si od omezení rychlosti slibuje snížení nehodovosti a počtu úmrtí na německých dálnicích. „Světová zdravotnická organizace došla k závěru, že v EU by mohlo být každý rok zachráněno 5 až 6 tisíc životů, kdyby průměrná rychlost klesla jen o tři kilometry za hodinu,“ uvedl zemský poslanec Zelených, podle něhož by se tak mohlo zabránit až 140 tisícům haváriím.

Klocke argumentuje i šetrností k životnímu prostředí. Při rychlostním limitu na 120 kilometrech za hodinu by se podle něj snížily emise oxidu uhličitého (CO2) o devět procent a dalších škodlivých plynů až o 28 procent. Klesl by prý i hluk v okolí dálnic.

Rozhodující bude postoj SPD

Omezení rychlosti podporuje i porýnská SPD, hlavně ale v osídlených oblastech, kde má toto opatření snížit hlukovou zátěž. O všeobecném rychlostním limitu strana podle Rheinische Post od roku 2010 nediskutuje.

O tři roky dříve, kdy zasedala v berlínské vládě s konzervativci kancléřky Merkelové, navrhla snížit povolenou rychlost na německých dálnicích na 130 kilometrů za hodinu. Merkelová to však tehdy rozhodně odmítla a prohlásila, že za její vlády omezení nenastane.

Na celostátní úrovni jsou SPD i Zelení nyní v opozici. K moci by se nicméně mohli znovu dostat po parlamentních volbách v příštím roce.

Německo, dálniceNěmecko, dálnice|profimedia.cz

ADAC: závislost počtu nehod na povolené rychlosti není zřejmá

Požadavek Zelených odmítl také vlivný ADAC. „Souvislost mezi všeobecným rychlostním limitem a úrovní bezpečnosti na dálnicích nelze prokázat,“ tvrdí mluvčí autoklubu. Počet mrtvých na silnicích přepočítaných na miliardu ujetých kilometrů je v Německu 2,2 a tento údaj má podle ADAC klesající tendenci. „Mnoho zemí se všeobecnou hranicí jako Belgie, Rakousko, Dánsko a USA jsou na tom hůř,“ dodala mluvčí.

Na 40 procentech německých dálnic podle ní navíc už nyní platí nějaké omezení rychlosti a většina nehod v zemi k tomu připadá na silnice nižších tříd. Za opodstatněný nepovažuje ani argument snížení emisí CO2, protože těch podle ADAC pochází v Německu z osobní dopravy jen 12 procent.

Zpomalují Prahu! Řidiči, nohu z plynu: Padesátka je nově i na magistrále. Více zde >>>