Netflix láká chudé Afričany na levné mobilní tarify | E15.cz

Netflix láká chudé Afričany na levné mobilní tarify. Měsíc za 72 korun

Lukáš Vojáček

Americká firma Netflix má 193 milionů předplatitelů a je největší streamovací službou na světě. Do roku 2030 chce zvýšit počet stálých zákazníků na půl miliardy. V cestě jí však stojí jedna překážka – nedaří se naplno prorazit na problematickém africkém trhu. Netflix to ale nevzdává. Ještě letos zkusí nalákat Afričany na nový levný tarif určený výhradně pro mobilní zařízení a také na specifickou programovou nabídku.

Netflix působí na africkém kontinentu pátým rokem. Přesto se mu zatím podařilo zaujmout jen nepatrný zlomek populace. Podle průzkumu londýnské organizace Digital TV Research si z více než jedné miliardy Afričanů platí americkou streamovací službu pouze 1,4 milionu lidí. Důvodů je několik.

Chudoba většiny obyvatel, omezený přístup k internetu, čilý obchod s pirátskými kopiemi filmů a konkurence v podobě levnějších lokálních společností. Třeba jihoafrickou digitální televizi MultiChoice Group si předplácí na dvacet milionů zákazníků z černého světadílu. Netflix má ovšem plán, jak si africké klienty naklonit.

Klíčovým trhem má být Nigérie, která představuje největší ekonomiku kontinentu a srdce televizního průmyslu. V zemi nedávno nastal rozmach mobilních sítí čtvrté generace, což dává firmám typu Netflixu šanci oslovit výrazně širší publikum. Streamovací gigant hodlá v následujících měsících spustit v Nigérii cenově dostupný tarif, jenž bude fungovat jen na mobilních zařízeních. Přizpůsobí také svůj obsah tamním divákům.

Služba nabídne Afričanům více programů, které budou zachycovat jejich kulturu a všední život. Proto letos podepsala nové kontrakty s africkou televizí EbonyLife TV nebo s produkční společností UpperRoom Productions, jejímž majitelem je britský herec s nigerijskými kořeny John Boyega známý z poslední trilogie Hvězdných válek. 

Netflixu se už v minulosti povedlo v Africe uspět s jihoafrickým televizním krimi-seriálem Královna Sono. Lze tedy očekávat častější zařazení podobných děl. „Chceme vyprávět úžasné příběhy, které budou ušité na míru různým jazykům, chutím a náladám. Víme, jak je důležité mít rozmanitou nabídku,“ uvedli pro agenturu Bloomberg zástupci streamovací firmy.  

Netflix kromě Nigérie otestuje své speciální tarify také v Egyptě a v Jihoafrické republice. Tam například prodává předplacené kupony pro ty, kteří nemají bankovní účet. Pokud uspěje, hodlá expandovat do dalších afrických států. Největší neznámou ale zůstává otázka, zda chudí Afričané budou za zvýhodněné tarify utrácet.

Netflix začne prodávat svoji mobilní videoslužbu v Nigérii za 1200 nair, zhruba 72 korun měsíčně. To je méně než polovina částky, než za jakou tam dosud nabízel nejzákladnější internetový účet. Je ovšem třeba si uvědomit, že až sto milionů Nigerijců ze 195 milionů obyvatel musí vyžít se 44 korunami na den. Stát se potýká s ekonomickými problémy způsobenými koronakrizí a nízkou cenou ropy. Nigerijská vláda očekává koncem roku 33,6procentní nezaměstnanost.

„Zdejší lidé jsou chudí. Na těchto trzích je obtížné prorazit a nevidím důvod, proč by se situace měla v blízké době zlepšit,“ myslí si Jason Njoku, spoluzakladatel streamovací společnosti iROKO. Ta je jedním z hlavních rivalů Netflixu v Nigérii. A zatím nad ním jednoznačně vítězí.

 

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!