San Francisco chce zavést „bezdomoveckou daň“ pro technologické giganty

Zdroj: Profimedia

Občané amerického San Francisca rozhodli v referendu o zajímavém řešení problému bezdomovectví. Nová daň má donutit tamní technologické firmy s miliardovým obratem k pomoci lidem bez domova.

V městském referendu vypsaném souběžně s nedávnými volbami do amerického kongresu se rozhodlo o zavedení speciální „bezdomovecké daně“. Přes 60 % těch, kteří se v San Franciscu dostavili k urnám, hlasovalo pro takzvaný „Proposition C“, tedy povinný přesun části zdaněných zisků těch nejbohatších přímo k těm nejchudším a nejubožejším.

Firmy se sídlem na území města, které mají roční obrat přes 50 milionů dolarů (1,15 miliardy korun) budou zřejmě muset do městského rozpočtu vedle současných daní odvádět podle své velikosti ještě speciální „bezdomoveckou“ daň ve výši od 0,17 % do 0,69 % z obratu. Tyto peníze by měly sloužit přímo a jen k pomoci lidem bez domova.

Město, v němž nebo jeho blízkém okolí sídlí řada nadnárodních technologických gigantů jako Google, Apple nebo Facebook, očekává prostřednictvím „Proposition C“ dodatečný daňový výnos přes 300 milionů dolarů (6,85 miliardy korun) za rok. To je zhruba dvojnásobek částky, jakou vynakládá radnice na řešení problému bezdomovectví dnes. Celková finanční pomoc bezdomovcům by se tak díky „Proposition C“ měla zdvojnásobit.

Hlasování o takzvané bezdomovecké dani se podařilo prosadit některým neziskovým organizacím na základě zhoršujícího se problému „bezdomovectví“ v jednom z nejbohatších měst Spojených států. Na území aglomerace s 826 tisíci obyvateli a ročním rozpočtem 11 miliard amerických dolarů žije podle oficiální údajů 7 500 lidí bez domova, z toho 4 400 mimo azylová centra přímo na ulici. Bezdomovectví tak začíná kromě jiného odrazovat turisty a měnit obraz metropole. I na turisticky atraktivních zónách se kromě desítek bezdomovců válejí často i injekční stříkačky narkomanů a výkaly.

Pokračování článku si můžete přečíst na webu INFO.cz >>>