Slovensko dohodlo podmínky pronájmu gripenů. Rozhodnutí padne po volbách

Současně mluvčí ministerstva obrany upozornila, že resort na další tři roky, s možností zkrácení o rok, prodloužil smlouvu s ruskou firmou MiG, která zajišťuje provoz stávajících slovenských stíhaček MiG-29; původní kontrakt měl skončit v listopadu 2016. Slovensko má v současnosti jednobarevnou vládu strany Směr, které průzkumy slibují vítězství v březnových volbách.
Slovensko začalo oficiálně jednat se Švédskem o pronájmu stíhaček na jaře. Ministr obrany Martin Glváč již dříve vysvětlil, že chybějí peníze na nákup nových stíhaček a že pouze Švédsko nabídlo pronájem letových hodin. Avšak jednání se podle ministra ukázala komplikovanější, než se čekalo, a to hlavně o ceně.
Slovenské ozbrojené síly požadovaly 1200 letových hodin ročně a neoficiálně se hovořilo o osmi stíhačkách, připomněl server Pravda.sk. Dodal, že vzorem měla být česká dohoda o pronájmu 14 gripenů za 1,3 miliardy korun ročně při 2200 letových hodinách ročně.
Nabídku využití gripenů mělo i Polsko, které ale dalo přednost americkým F-16. Švédské stroje by se prý ovšem mohly ocitnout znovu ve hře
Případná slovensko-švédská dohoda o pronájmu stíhaček by ulehčila zavedení společné obrany vzdušného prostoru Česka a Slovenska, kterou prosazují politici obou zemí bývalé československé federace.
Současná slovenská vláda premiéra Roberta Fica zahájila největší modernizaci techniky slovenské armády v její novodobé historii. Rozhodla například o nákupu dvou vojenských dopravních letadel C-27J Spartan a devíti amerických víceúčelových vrtulníků Black Hawk.
Gripeny má ve svém letectvu také Maďarsko. Letos v květnu jedna z maďarských stíhaček na vojenském letišti v Čáslavi havarovala, piloti se katapultovali.
Nabídku využití gripenů mělo i Polsko, které ale dalo přednost americkým F-16. Švédské stroje by se prý ovšem mohly ocitnout znovu ve hře, až bude nutné v příštím desetiletí nahradit dosluhující polské letouny sovětské provenience MiG-29 a Su-22.