Nákup dvojice nových prezidentských letadel, takzvaných Air Force One, se stal jedním z témat úřadování Donalda Trumpa. A to přesto, že se v nich současný prezident neproletí - do služby se mají letouny dostat nejdříve v roce 2024.
I přesto kolem nákupu Boeingů 747-8 vznikají zmatky. Naposledy, když Trump oznámil, že o víkendu během hodinového jednání dokázal snížit cenu programu Air Force One o miliardu dolarů. „Vše bylo připraveno k podepsání smlouvy v hodnotě 4,2 miliardy. Já však v takto drahých strojích létat odmítám,“ řekl na tiskové konferenci Trump.
Vedení amerického letectva však o žádné změně ve smlouvách neví, stejně tak jako o razantních škrtech na celém programu. Zprávu dokonce nechtěl komentovat ani Bílý dům. Otázkou tak především zůstává, jak Trump přišel k částce převyšující čtyři miliardy dolarů. Současný rozpočet na program zahrnující kromě letadel také jejich provoz totiž činí 1,6 miliardy.
Bližší částka by měla být známa ke konci letošního června, kdy by měla být známá cena dvou letadel i modifikací, které bude nutné na strojích provést, aby vyhovovaly veškerým požadavkům. Nový model 747-8 vybralo letectvo bez výběrového řízení, žádný jiný výrobce nebyl schopný splnit požadavky. Tím hlavním jsou čtyři pohonné jednotky stroje, které jsou bezpečnější v případě, kdy dojde k vysazení jednoho motoru.
Současné Boeingy 747-200 létají s prezidenty po světě od roku 1990. Objednávku na ně vytvořil Ronald Reagan, interiéry uvnitř strojů navrhla jeho žena Nancy. Letouny nazývané Air Force One disponují mnoha bezpečnostními prvky. Dokážou například vysílat klamné cíle v případě zaměření mířenými střelami, elektronické systémy uvnitř stroje jsou odstíněné pro případ elektromagnetického útoku. V případě jaderné války je možné z letounů řídit ozbrojené síly.
Předchozími stroji byly rovněž čtyřmotorové Boeingy 707, jejichž prvním uživatelem byl prezident J.F. Kennedy.