Eurostar bojuje s bankrotem. Doprava pod Lamanšským průlivem je ohrožena | E15.cz

Železniční doprava pod Lamanšským průlivem je ohrožena. Eurostar prosí vládu o pomoc

Lukáš Vojáček

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Mezinárodní společnost Eurostar, která zajišťuje vlakovou dopravu mezi Londýnem, Paříží, Amsterdamem a Bruselem, bojuje o přežití a bez pomoci může velmi brzy zbankrotovat. Tvrdí to šéf firmy Jacques Damas, jenž požádal o záchranu britské ministerstvo financí. Ve středu na to upozornil deník The Guardian. S existenčními problémy se kvůli koronakrizi potýkají prakticky všichni železniční dopravci ve Spojeném království.          

Eurotunelem, jediným pozemním spojením mezi Francií a Velkou Británií projíždí pouze jeden vlak denně. A to ještě poloprázdný, neboť vozy mohou využívat maximálně polovinu kapacity, aby se zabránilo šíření nemoci COVID-19.

Počet cestujících, které Eurostar od března přepravil pod Lamanšským průlivem meziročně klesl o 95 procent. Damas je nicméně přesvědčen, že dnes je situace ještě horší. Služeb jeho společnosti využívá méně než jedno procento z loňských jedenácti milionů cestujících.

Eurostar v roce 2019 zaměstnával 1650 lidí a dosahoval tržeb kolem 880 milionů liber, téměř 26 miliard korun. Teď prý stojí na pokraji bankrotu. Železniční dopravce doufá, že se mu dostane stejné finanční podpory, jakou si od britské vlády vyprosila letiště. 

Britský ministr financí Rishi Sunak v úterý prohlásil, že každé letiště v Anglii včetně těch regionálních dostane injekci osmi milionů liber, přibližně 235 milionů korun. „Nový plán na pomoc letištím znevýhodňuje Eurostar vůči jeho leteckým konkurentům,“ stěžuje si společnost v dopise ministerstvu. 

„Žádáme, aby byl tento plán rozšířen o mezinárodní železniční dopravu. Celkově by vláda měla do své pomoci dopravnímu sektoru zahrnout vysokorychlostní vlaky, aby tím ochránila zelenou bránu do Evropy,“ vyzývá firma politiky.

Ke kritice se připojil také šéf britských dopravních odborářů Mick Cash. „Je velmi špatné, že Eurostar, tedy služba šetrná k životnímu prostředí a maják pro budoucnost našich železnic, nemá přístup k finanční podpoře, jaká byla nabídnuta letištím,“ uvedl .

Zajímavé je, že většinovým majitelem Eurostaru je francouzská státní železniční společnost SNCF. Dopravce ovšem tvrdí, že ve Francii již vyčerpal všechny možnosti vládní pomoci. Proto se obrací na Londýn. Kromě SNCF mají ve firmě významné podíly velké dopravní korporace z Belgie, Kanady a Spojených států.

Do ekonomického úpadku se během pandemie dostala většina železničních  dopravců ve Velké Británii. Vláda ve Walesu na konci října oznámila, že zestátní strádající železniční síť, kterou do té doby provozovala francouzská společnost Keolis. Skotské dráhy, na nichž působí nizozemská firma Abellio, se zmítaly v problémech už před koronavirem. Úřady loni oznámily, že Nizozemcům kontrakt kvůli špatné kvalitě poskytovaných služeb ukončí o tři roky dříve, tedy k roku 2022.   

Závažné potíže má rovněž londýnské metro. Nejdůležitější zajišťovatel dopravy v britské metropoli, jenž za normálních okolností přepravuje pět milionů pasažérů denně, požádal v říjnu o záchranný balík ve výši 5,8 miliardy liber.

Britská konzervativní vláda se kvůli tomu dokonce dostala do sporu s londýnským labouristickým starostou Sadiqem Khanem, po němž požadovala zdražení jízdného. Starosta to odmítl. Kabinet Borise Johnsona následně pohrozil, že metro vyvlastní.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video