Emiráty sázejí na železnici. Nová trať může snížit závislost na ropě

Emiráty staví železniční síť.

Emiráty staví železniční síť. Zdroj: Profimedia

Výstavba nové železnice napříč Spojenými arabskými emiráty
Výstavba nové železnice napříč Spojenými arabskými emiráty
Výstavba nové železnice napříč Spojenými arabskými emiráty
Výstavba nové železnice napříč Spojenými arabskými emiráty
Výstavba nové železnice napříč Spojenými arabskými emiráty
12
Fotogalerie

Letiště v Dubaji proslavilo Spojené arabské emiráty coby jeden z největších leteckých uzlů na světě propojující Evropu s Asií, federativní monarchie však ve velkém buduje také svou první železniční síť. Ta má kromě jiného propojit zdejší letiště a přístavy. Nyní staví země tunely pro budoucí železnici, jež protne pohoří Al-Hadžar na východě země.

Celkem 1200 kilometrů dlouhá trať má propojit Ománský záliv s Perským, povede přes Abú Dhabí až k hranicím se Saúdskou Arábií, uvádí stanice CNN. Zpočátku se počítá pouze s nákladní dopravou, později se má přidat i osobní. Ve hře je i napojení na vznikající saúdskoarabskou trať, železnice by tak procházela napříč poloostrovem.

Ze silniční a námořní dopravy by se mohlo přesunout na novou emirátskou železnici až šedesát milionů tun nákladu ročně. Emiráty by upevnily svou pozici dopravního uzlu, výhod by ale získaly díky konektivitě více. „Železnice je klíčová pro diverzifikaci emirátské ekonomiky, jež by tolik nezávisela na ropě a zemním plynu,“ uvedl Kevin Smith, šéfredaktor magazínu International Railway Journal.

„Nejvíce mohou z tratě benefitovat ocelářský, ropný, těžební a plynárenský průmysl. Železniční síť má potenciál mnohem více integrovat severní emirátské ekonomiky do národní ekonomiky a urychlit růst a investice v daných oblastech,“ řekl Richard Thompson z Middle East Economic Digest.