Ondráčka: Financování zemanovců je neprůhledné a zahaleno tajemstvím
„To neznamená, že je to nějaké velké štěstí a zázrak,“ okomentoval první hodnocení průhlednosti placení kampaní ředitel TI David Ondráčka. Výše zmíněné čtyři uskupení podle něj poskytují nejvíc informací, údaje jsou prý nejucelenější, někdy ale obecné nebo přislíbené.
SPOZ a Úsvit podle Ondráčky odmítly odpovědět na dotazy zaslané TI a nezveřejňují téměř žádné informace o hospodaření a financování ani na svých oficiálních prezentačních webech. Nejhůře podle něho dopadla SPOZ.
Tajemné finance
„Nemá transparentní účet, její financování je velmi neprůhledné a zahaleno tajemstvím,“ prohlásil o kampani zemanovců ředitel Transparency International. Úsvit prý má aspoň transparentní účet.
O něco lépe jsou na tom podle Ondráčky KDU-ČSL, KSČM a ODS. Jejich přístup k informování je však podle něj formalistický, odvolávají se v této věci na zákonné povinnosti a nad jejich rámec jdou omezeně.
Komunisté pořád jednají
Ondráčka poukázal například na úsměvnou odpověď KSČM, že prý o transparentním účtu s bankou jedná a mohl by být příští rok. Bankovní domy ale údajně zřizují taková konta rychle. Transparentní účet nemá ani ODS, prý to pokládá za populismus.
U hnutí ANO poukazuje TI na to, že nezveřejňuje výdaje. V případě ČSSD a TOP 09 zůstávají podle Ondráčky otázkou spolupracující mediální a reklamní agentury. Nejlépe podle něho dopadli zelení, problém u nich TI vidí ve větším množství transparentních účtů.
Ondráčka se pozastavil nad neochotou stran uvádět spolupracující agentury a obchodní podmínky s případnými slevami na inzerci. Je podle něho otázka, zda agentury nedostávají veřejné zakázky od úřadů, které strany kontrolovaly, a pak za to nedávají seskupením slevy. „Netvrdíme, že to tak nutně je, ale zvedáme varovný prst,“ poznamenal šéf TI.