Pandemie urychluje vyřazování velkých letadel z flotil dopravců | E15.cz
KoronaHelpdesk E15

Jak vydělat v těžkých časech

Airbus A380 doplácí na pandemii. Aerolinky urychlují vyřazování velkých letadel z flotil

Jiří Liebreich

Jiří Liebreich

Byznys letecké dopravy prochází nevídaným zemětřesením. Pandemie koronaviru vrhá mnoho aerolinek do existenčního rizika, dopravci tak musejí šetřit, kde se dá. Důsledkem je i urychlené vyřazování největšího dopravního letadla světa Airbusu A380 z jejich flotil. Dopravci se letounu zbavovali už před vypuknutím pandemie, nastalá krize ale smutný konec dvoupatrového stroje značně urychlila.

„Dobrým příkladem je Air France-KLM. Aerolinka vyřazuje A380 definitivně z provozu. Sice to bude znamenat účetní odpis asi pět set milionů eur, ale ušetřené leasingové splátky posílí momentálně klíčovou likviditu aerolinky,“ uvádí odborník na letecký průmysl ze společnosti EY Petr Kováč.

Kvůli vysokým provozním nákladům se A380 zbavuje i největší německá letecká společnost Lufthansa, která by měla odstavit z provozu polovinu ze čtrnácti letadel. Od A380 se možná odkloní i největší odběratel tohoto stroje aerolinka Emirates, která si dříve u Airbusu objednala celkem 123 strojů A380. Podle agentury Bloomberg Emirates zvažuje urychlit vyřazení A380 z flotily. Aerolinka tento plán zatím nepotvrdila, oznámila ale, že zruší až třetinu pracovních míst, zhruba třicet tisíc.

Reportáž: Den ve výcvikovém centru aerolinky Emirates

„Víme, že A380 i (Boeing) 747 je u konce, poptávka po větších letadlech ochabuje,“ řekl listu The National prezident aerolinek Emirates Tim Clark. „Uzemňování flotily A380 krize urychluje. Ukazuje se, že A380 a koncept superjumba se neprosadily a budou nahrazeny mnohem efektivnějšími a menšími typy letadel,“ tvrdí Kováč.

Z velkých letadel nedoplácí na trend jen A380, ale například i Boeing 777. Kompletně ho z flotily letos vyřadí například americká Delta Air Lines. Postupně končí i ikonický Boeing 747.

Nouzové přistání do vody i oheň na palubě. Podívejte se, kde trénují posádky Turkish Airlines

Dopravci je postupně nahrazují modernějšími, menšími letadly s nižšími provozními náklady. Například Airbusem A350-900, který jako první odebrala Qatar Airways před pěti lety, nebo Boeingem 787 Dreamliner.

Airbus už dříve oznámil, že výrobu A380, letadla se sprchami nebo barem, postupně ukončí. První stroj vzlétl v roce 2007 v barvách Singapore Airlines, loni byl ovšem rozebrán na díly - mimo jiné se z jeho hliníkového pláště vyrobily visačky na zavazadla.

Na ranvejích pusto. Koronavirus proměnil pražské letiště na obří parkoviště

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!