Ani motorka, ani kolo. BMW hledá třetí cesty mobility, slovo dostala i řepka

BMW i Vision AMBY (vlevo) a BMW Vision AMBY

BMW i Vision AMBY (vlevo) a BMW Vision AMBY Zdroj: BMW/VTM.cz

BMW Vision AMBY
BMW Vision AMBY
BMW Vision AMBY
BMW Vision AMBY
BMW Vision AMBY
10
Fotogalerie

Na mnichovském veletrhu IAA Mobility nechybí domácí BMW a představuje zde dva elektrobiky. Kromě velmi podobného jména však nemají mnoho společného, každý vyvinula jiná divize a každý má trochu jiné využití. 

V obou případech však firma říká, že jde pouze o koncepty, které čekají na určení legislativního rámce. Je to ještě elektrokolo, nebo už elektrická motorka? Právě s touto myšlenkou si konstruktéři pohrávají a zakódovali ji i do zkratky AMBY, která znamená „adaptive mobility“.

Spíše kolo: BMW i Vision AMBY

Tento stroj vyvinula automobilová divize BMW, má pedály jako klasické elektrokolo. Na řídítkách je přepínač režimů, který mění hodnotu maximální rychlosti a zobrazuje ji na e-inkové tabulce na sedlové trubce.

Při 25 km/h je to ještě elektrokolo, které může na cyklostezky. Dojezd je v tomto případě těžko uvěřitelných 300 km. Při 45 km/h může do běžného silničního provozu v centrech měst. Už tedy ale musíte mít registrační značku jako na malý motocykl. Režim s maximem 60 km/h je určený na silnice mimo centra. V tomto případě dojezd padá na stále pěkných 75 km.

Výhodu takového řešení naznačuje video přiložené níže. Z příměstských částí přijedete relativně rychle po hlavní silnici, ale v zacpaném centru přepnete do režimu elektrokola a můžete pokračovat po cyklostezce. Automobilka dokonce koketuje s myšlenkou geofencingu, tedy že by se režimy přepínaly automaticky na základě dat z GPS.

Jinak čekejte sérii moderních technologií, které známe i z aut. Brzdy mají ABS, o světla se stará automatický asistent, nechybí systém kontroly tlaku v pneumatikách a na blížící se auta akusticky upozorní radar. Ostatně to není žádné sci-fi a praktický radar si můžete pořídit už dnes.

Rám je hliníkový, řídítka a kryty z recyklovaných plastů. A ještě jeden údaj, který stojí za pozornost. BMW ve svých konceptech hodně hraje na udržitelnost a u AMBY se to projevuje tak, že místo klasické brzdové kapaliny používá řepkový olej.

Spíše motorka: BMW Motorrad Vision AMBY

Za tímhle konceptem stojí motocyklová divize BMW Motorrad. Stroj je mohutnější, dostal širší pneumatiky a hlavně zmizely cyklistické kliky a pedály, tady se nohy pokládají na stupačky. To mimo jiné znamená, že z pohledu současné evropské legislativy už to není elektrokolo.

Zkrátka jsme blíže motorce, ale třeba tři rychlostní režimy jsou stejné jako u předchozího konceptu. Další parametry bohužel neznáme. Snad jen že baterie má kapacitu 2 000 Wh.