Až 110 km/h mimo město. Vláda zvýšila limit na části silnic 1. třídy

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Euro Jan Hrouda

Vláda schválila změnu zákona o pozemních komunikacích, která umožní zvýšení rychlosti na vybraných silnicích 1. třídy na 110 kilometrů v hodině. Předloha by rovněž měla pomoci zefektivnit ochranu silnic a usnadnit obcím nakládání s odtaženými vozidly, ke kterým se majitelé nehlásí, uvedl premiér Bohuslav Sobotka.

„Návrh jsem dnes schválili proto, abychom umožnili jeho první projednání na prosincové schůzi Poslanecké sněmovny. Rádi bychom, aby začal platit v průběhu roku 2015,“ uvedl premiér. Definitivní termín ale bude pochopitelně záviset na rychlosti, s jakou jej Sněmovna projedná.

Návrh takzvaného vymezení kategorií a tříd dálnic a silnic počítá se zrušením kategorie rychlostní silnice, které laická veřejnost zaměňuje za dálnici a které se nově stanou dálnicemi druhé třídy, už nyní je na nich maximální povolená rychlost 130 km/h, takže reálný dopad pro řidiče to ale mít nebude.

Pro motoristy je tak důležitější rozdělení silnic prvních tříd na dvě kategorie. V úsecích, které jsou směrově oddělené, navrhuje ministerstvo dopravy povolenou rychlost zvýšit o 20 kilometrů v hodině na 110 kilometrů za hodinu. U silnic, kde mezi směrovými pruhy svodidla nebo jiný zádržný systém není, bude ponechána maximální rychlost 90 kilometrů v hodině.

Pro zvýšení ochrany komunikací například proti zakládání černých skládek navrhuje ministerstvo dopravy přesunout odpovědnost za správu těchto komunikací z obcí, do jejichž katastru tyto silnice patří, na obce s rozšířenou působností. Malé obce totiž zpravidla nemají dostatek lidí a zkušeností, aby se mohly vypořádat se s případy, kdy lidé tyto komunikace úmyslně znečišťují.

Silnice navržené na zvýšení rychlosti
I/7Chomutov - Křimov
I/11Ostrava - Šenov
I/11Ostrava, Rudná (v okolí D1)
I/13Karlovy Vary - Ostrov
I/13Most - Bílina
I/13Bílina - Teplice
I/14Liberec - Kunratice
I/20Nová Hospoda (R4) - Písek
I/20Plzeň, přivaděč k D5
I/23Brno, Pražská radiála
I/26Plzeň, přivaděče k D5
I/27Plzeň - Sukova - Dobřany
I/34České Budějovice - Lišov
I/35Liberec - Bílý Kostel
I/35Olomouc - Křelov
I/37Hradec Králové - Pardubice
I/38Jihlava, přivaděč k D1
I/43Brno, Svitavská radiála
I/44Postřelmov, obchvat
I/48Nový Jičín - Příbor
I/48Český Těšín, obchvat
I/50Brno, Olomoucká radiála
I/56Prodloužená Místecká
I/57Semetín - Jablůnka

Zdroj: Ministerstvo dopravy

Novela řeší i odtah vozidel

Novela také upravuje práva a povinnosti obcí při odtahování vozidel například při blokovém čištění silnic. Nově by obce mohly prodávat odtažená vozidla, o která se v šestiměsíční lhůtě po oznámení o odtahu jejich majitelé nepřihlásí. Z výnosu by poté měly úřady pokrývat část nákladů spojených s odtahem vozidel, ke kterým se majitelé nehlásí. Ta pak dlouhodobě stojí na odtahových parkovištích, nebo je úřady musí na vlastní náklady sešrotovat.

Obdobný materiál schválil kabinet před rokem. Po rozpadu tehdejší vlády ale návrh neprošel celým legislativním procesem, a proto jej dopravní resort předkládá znovu.