Babišův Hartenberg zúžil svůj byznys opraváren letadel. Je připraven ho prodat

Slovinská opravárenská společnost Adria Tehnika Adria spadá plně pod fond Hartenberg.

Slovinská opravárenská společnost Adria Tehnika Adria spadá plně pod fond Hartenberg. Zdroj: Adria Tehnika via Instagram

Ondřej Souček
Diskuze (0)

Investiční skupina Hartenberg Holding Andreje Babiše a Jozefa Janova restrukturalizovala svou skupinu leteckých opraven Avia Prime, tedy jednoho z největších středoevropských hráčů v oboru. Kromě toho, že v ní o zhruba pětinu zvýšila svůj podíl na 72 procent, zkonsolidovala i vlastnické vztahy ke svým dceřiným společnostem. Jednu firmu nově plně ovládla, z druhé se naopak zcela stáhla, potvrdil pro e15 Janov.

Hartenberg motiv navzájem provázaných transakcí nekomentoval. Trend konsolidace opravárenských služeb je ale v regionu všudypřítomný, a proto lze v tomto kontextu chápat i restrukturalizaci skupiny Avia Prime. „Celý sektor prochází změnami, které akcelerovala pandemie koronaviru,“ hodnotí pozadí změn odborník na fúze a akvizice společnosti EY Petr Kováč, který se specializuje na oblast letectví.

VIDEORozhovor s investorkou Martinou Špacírovou z Hartenberg Holding pro pořad FLOW

Video placeholder
FLOW: Rozhovor s investorkou Martinou Špacírovou z Hartenberg Holding • Zdroj: e15

Uvolnění z pandemické křeče

Obor byl v době pandemie ve finanční křeči. Aerolinky letadla takřka neopravovaly a opravárny přežívaly tím, že stroje hlídaly ve svých hangárech.

„Zákazníci, tedy aerolinky, nyní hledají optimální poskytovatele opravárenských kapacit, kteří dokážou nabídnout nejen atraktivní cenu, ale i vhodné portfolio služeb, regionální pokrytí nebo i časovou flexibilitu poskytování služeb. Tlak na opravny letadel tedy pokračuje,“ říká Kováč. 

Před transakcí měl Hartenberg Holding v Avii Prime 54 procent. Celých 15 procent mu prodal polský podnikatel a dosavadní druhý největší akcionář Piotr Kaczor, který stejný podíl drží i nadále. Tři procenta pak Babišova skupina získala od investiční skupiny Alfa CEE dalšího Poláka Kryzsztofa Pietkuna, která v Avii Prime nově drží už jen 13 procent.

Ještě loni Avia Prime kontrolovala veškeré podíly tří evropských opraven letadel – polskou společnost Linetech, slovinskou firmu Adria Tehnika a srbskou dceřinku JAT Tehnika. Od července už ale vlastní pouze poslední jmenovanou JAT Tehnika. Zatímco firmu Linetech skupina Avia Prime prodala původním zakladatelům, Adria Tehnika přešla plně pod samotný Hartenberg. Jak velké byly jednotlivé transakce, Janov nechce komentovat.  

U akvizice opraven Adria Tehnika je ohledně motivů trochu jasněji. Z výroční zprávy společnosti Avia Prime k roku 2022 vyplývá, že Hartenberg Holding může v případě neplnění podmínek uplatnit opci na podíl v dceřiné společnosti Adria Tehnika a Hartenberg ji podle Janova využil. Že firma není v nejlepší kondici, naznačuje i oficiální prohlášení samotných opraven. Změna vlastnické struktury má společnosti Adria Tehnika umožnit větší flexibilitu a odolnost na vysoce konkurenčním trhu, zmiňuje prohlášení slovinský server Slovenia Times.

Investiční skupina Hartenberg Holding

Hartenberg Holding z takřka 88 procent vlastní skupina SynBiol, jejíž akcie vložil Babiš v roce 2017 do svěřenského fondu. Zbytek drží Jozef Janov a další manažer Libor Němeček. Skupina vlastní evropskou síť klinik asistované reprodukce FutureLife a k tomu kromě do opraven letadel investuje také do nemovitostí nebo například e-shopů.

Loni celá Avia Prime utržila 106 milionů eur, v přepočtu zhruba 2,7 miliardy korun. Hrubý provozní zisk EBITDA skončil na úrovni šesti milionů eur, což značí marži v jednotkách procent. Letos bude výsledek logicky podstatně nižší. Vezmeme-li ale v potaz dvě zbylé firmy z opravárenské divize, tedy i Adrii, kterou vlastní Hartenberg napřímo, souhrnné tržby mají podle Janova dosáhnout 85 milionů eur, EBITDA pak šest až sedm milionů eur.

Opravny hledají strategické investory

V listopadu roku 2022 Janov v rozhovoru pro e15 připustil, že byznys opraven je nízkomaržový a do budoucna by se nebránil prodeji. Nyní dodává, že u firem stále vnímá potenciál k růstu a před prodejem by jejich provoz rád zefektivnil. „Nutno dodat, že v byznysu jsme už sedm roků, takže se našemu investičnímu horizontu skutečně blížíme,“ řekl nyní pro e15 Janov. 

Strategického partnera pro byznys s opravnami už naopak začalo hledat Letiště Praha. Na trhu nabízí největší tuzemské opravny letadel Czech Airlines Technics. Podle Kováče to přitom zdaleka není jediný prodejní proces na trhu. 

Některé aerolinky podle Kováče hledají možnost pořídit si vlastní opravárenské kapacity nebo uzavírají dlouhodobé strategické smlouvy. Jiné hledají nové dodavatele zmíněných služeb a motivují ke kapitálovému propojení menších hráčů do větších celků. „Vždy jde ale o strategické investory, role čistě finančních investorů v tomto sektoru je a minimálně nějaký čas bude velice upozaděná,“ míní Kováč.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!

Začít diskuzi