Brusel proti všem: Odpor proti spojenému nebi chce zlomit pokutami

letiště v La Palma

letiště v La Palma

Evropská komise je odhodlaná prosadit svůj plán jednotného evropského nebe za každou cenu. Spojení národních vzdušných prostorů podle Bruselu zkrátí trvání letů a sníží znečistění životního prostředí. Členským státům, které systém odmítají, hrozí pokutami.

Ambiciózní projekt, který se Brusel pokouší prosadit od 90. let, odmítá většina členů evropské sedmadvacítky. Spolu s odbory se obávají vlny propouštění v národních centrech řízení letového provozu, která jsou převážně státní, píše deník Financial Times.

Odbory letových dispečerů chystají na středu stávku. Nejrozsáhlejší protesty postihnou Francii, kde stávka potrvá od úterý do čtvrtka. Dopravci předpokládají, že budou muset zrušit až polovinu letů do Francie.

Komise tvrdí, že sjednocení evropského vzdušeného prostoru je nezbytné kvůli narůstajícímu objemu letecké dopravy. Kvůli rozdělení nebe na národní vzdušné prostory nemohu letadla létat nejpřímější možnou trasou a v průměru na jednom spoji uletí o 42 kilometrů navíc. Evropské aerolinky tak zbytečně utratí pět miliard eur za rok, vypočítává Brusel.

Národní řízení letového provozu je navíc zbytečně drahé. Podle Evropské komise zaplatí USA kontrolu vzdušného prostoru přibližně polovinu toho, co členské země EU dohromady, přestože velikost vzdušných prostorů je podobná.

Evropský vzdušný prostor má proto být podle již schváleného nařízení Evropského parlamentu rozdělen na devět velkých bloků a nařídila jejich vytvoření do prosince 2012. Členské státy ale rozhodnutí bojkotují, žádný z navržených bloků není připraven na plný provoz. Brusel proto hrozí pokutami.

Přestože jednotné evropské nebe zatím zůstává jen na papíře, komisař pro dopravu Siim Kallas už navrhuje další změnu. Evropská komise by podle něj měla získat větší roli při určování hospodářských cílů jednotlivých řízení letového provozu.