„Za první čtyři měsíce letošního roku se nám objem prodejů cestovních služeb pro firemní klienty zvedl o devětadvacet procent. Nepochybně to souvisí s celkovým oživením ekonomiky a optimistickými výhledy,“ říká Šárka Litvinová, spolumajitelka společnosti Asiana, která provozuje portál Letuška.cz.
Další prodejce letenek, společnost Student Agency, zaznamenala nárůst v objemu deseti procent u byznysové klientely už vloni. A to navzdory špatným číslům z oboru.
ČSA nemají podle svého mluvčího Daniela Šabíka u byznysové klientely letos propad, což může konec krize také potvrzovat. „Poptávka korporátních zákazníků po letenkách je za první kvartál letošního roku stabilní, ČSA neregistrují v tomto segmentu žádné zásadní výkyvy,“ popisuje Šabík.
Moskva se vrací
Prodejce letenek Letuška.cz eviduje jako nejoblíbenější byznysové destinace Frankfurt, Brusel a kupodivu i Moskvu. Více než šest set prodaných letenek podle jeho statistik znamená dvaačtyřicetiprocentní meziroční nárůst. Nemusí to ovšem zákonitě znamenat oživení trhu směrem na východ. Letecký dopravce ČSA má totiž opačné zkušenosti. Své síly se rozhodl raději přesunout na lety do zemí EU, v letových řádech do Ruska škrtá i Travel Service.
Oživení je nicméně pro trh s letenkami důležitou zprávou. V Česku vloni prodejci totiž zaznamenali špatný rok. I když se letenek prodalo v roce 2014 o 3 procenta více, tržby klesly o 3,3 procenta, tedy nejvíce od hospodářské krize v roce 2008. Trh měl vloni objem 6,5 miliardy korun bez tax a poplatků.