ČD Cargo má první strojvůdkyni

První strojvůdkyně ČD Cargo

První strojvůdkyně ČD Cargo Zdroj: CD Cargo

Společnost ČD Cargo si může připsat první významný bod na poli genderové vyváženosti. Od letošního léta nasazuje do běžného provozu svou první ženu na pozici strojvedoucí.

Třiadvacetiletá Andrea Matějíčková řídí vlaky na všech elektrifikovaných tratích vedoucích z Českých Budějovic. Nejraději jezdí do pražské Libně, kde může řídit svou oblíbenou lokomotivu zvanou v železničářském žargonu Eso. Tu má také novopečená strojvedoucí vytetovanou. „Jako malá jsem si moc s panenkami nehrála a zajímala se spíš o techniku. Lákalo mě stát se strojvedoucí, poslední kapkou bylo, když jsem dostala možnost svézt se na lokomotivě,“ popsala Matějíčková na firemním facebooku. Za sebou má více než roční výcvik včetně praxe v dílnách depa.

První strojvůdkyně ČD CargoPrvní strojvůdkyně ČD Cargo | CD Cargo

ČD Cargo touto akvizicí vyrovnalo skóre s mateřskými Českými drahami. Pro ně začala po dlouhých letech jezdit žena strojvedoucí na jaře 2010. Na absenci strojvůdkyň na českých kolejích upozornily dráhy nechtíc rok předtím, když si na slavnostní zahájení provozu nové linky rychlovlaků pendolino do Třince pozvaly nejmladší strojvůdkyni německých drah Deutsche Bahn Veru Bodenovou.

V minulosti přitom několik žen české vlaky řídilo. Na dráhu nastoupily v 50. letech minulého století v rámci tehdejší kampaně „zapojování žen do výroby“. Poslední z nich ale odešla do důchodu v polovině 90. let, přičemž vlaky přestala řídit už v 80. letech.

Například srovnatelně velké švýcarské dráhy SBB mají více než sedm desítek strojvůdkyň, v roce 1991 přitom měly pouze jednu. SBB mimo jiné pořádají speciální kurzy pro adeptky na pozici strojvedoucí.