ČD vloni stoupl počet cestujících o dvě procenta

Motorová souprava Regio-Shuttle od společnosti Stadler

Motorová souprava Regio-Shuttle od společnosti Stadler Zdroj: ctk

České dráhy v loňském roce přepravily 165,8 milionu cestujících, meziročně o 1,9 procenta víc. Cestujících přibylo v příměstské i dálkové dopravě, regionální doprava stagnovala. Uvedl to generální ředitel ČD Petr Žaluda. Obecné povědomí o tom, že konkurence Českým drahám přetahuje zbytky cestujících, neodpovídá skutečnosti, komentoval čísla náměstek pro ekonomiku ČD Michal Nebeský.

V rámci osobní dopravy ale ČD loni vykázaly ztrátu 583 milionů korun, v roce 2010 činila ztráta tohoto segmentu jen osm milionů korun. Tržby z jízdného v osobní dopravě se loni meziročně zvýšily o 216 milionů na 6,8 miliardy korun.

Stoupla i výše úhrad od objednatelů, tedy od krajů a státu. Tyto růsty ale spolykalo stomilionové zvýšení cen energií a zdražení poplatku za dopravní cestu ve výši téměř čtvrt miliardy korun, uvedl Nebeský.

Letos dráhy podle Nebeského plánují prodej zbytného majetku za 1,3 miliardy korun, v loňském roce firma takto získala necelou miliardu. Prodej aktiv, zejména nevyužitých budov, není záchranou firmy, ale přirozeným trendem, podotkl. Dopravce za získané peníze může nakoupit nové vlaky, které České dráhy zoufale potřebují, dodal Nebeský.

Omlazování vlaků pokračuje, ale pomalu

Průměrné stáří vozidel Českých drah se podle Nebeského vloni zhruba o rok snížilo na 25,4 roku. Dopravce toho docílil tím, že do obnovy investoval zhruba osm miliard korun. Ideální by podle vedení drah bylo snížení průměrného věku lokomotiv a vozů mezi 15 a 17 let. K tomu by ale firma musela do nákupu vozidel investovat 100 miliard korun, což ale není schopna financovat z provozních výsledků, dodal Žaluda.

České dráhy podle Žaludy vloni propustily zhruba 1900 zaměstnanců, čímž na mzdách ušetřily asi 700 milionů korun. V současnosti dopravce zaměstnává zhruba 16 tisíc lidí. Úspory na zaměstnancích hodlá firma hledat i v letošním roce, končit by ale měly stovky, nikoli tisíce lidí.

České dráhy vloni hospodařily se ziskem 491,2 milionu korun, zatímco v roce 2010 byly ve ztrátě 980,7 milionu korun. Ke kladným hospodářským výsledkům jim pomohl zejména prodej zbytného majetku.