České dráhy nesmějí do veřejných tendrů. Mají špatné akcie

Šéf Českých drah Pavel Krtek má problém. Státní podnik nesmí kvůli špatným akciím do veřejných soutěží.

Šéf Českých drah Pavel Krtek má problém. Státní podnik nesmí kvůli špatným akciím do veřejných soutěží. Zdroj: Michael Tomes, E15

Problém se špatnými akciemi může ohrozit i účast Českých drah v soutěžích na rychlíkové tratě.
Ministr dopravy Dan Ťok ubezpečuje, že je dost času vše vyřešit ještě před vypsáním tendrů na rychlíkové tratě.
Podle zákona o veřejných zakázkách, který platí od října, by měli být z tendrů vyloučeni uchazeči, kteří nemají výlučně zaknihované akcie.
České dráhy ale mají akcie v listinné podobě a podle zákona o Českých drahách je zaknihovat nemohou.
Soupravy Českých drah nazvané RegioPanter.
10
Fotogalerie

České dráhy se kvůli novému zákonu o veřejných zakázkách nemohou podle ministerstva pro místní rozvoj i právní analýzy drah účastnit tendrů. Dráhy mají akcie v jiné podobě, než vyžaduje zákon. Podle MMR je nutno zvážit změnu zákona, podle ministerstva dopravy může být řešením novela, nebo metodické upřesnění MMR. Ohrozit by to mohlo účast drah v soutěžích na rychlíkové tratě. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) tvrdí, že je dost času problém vyřešit před vypsáním tendrů.

Podle zákona o veřejných zakázkách, který platí od října, by měli být z tendrů vyloučeni uchazeči, kteří nemají výlučně zaknihované akcie. České dráhy ale mají akcie v listinné podobě a podle zákona o Českých drahách je zaknihovat nemohou.

Akciové společnosti, které nemají výlučně zaknihované akcie a v minulosti se zúčastnily veřejných zakázek, byly upozorněny na problém s účastí v tendrech čtvrt roku před tím, než měly nové předpisy začít platit, uvedlo na svém webu MMR. Podle ministerstva o omezení účasti v soutěžích věděli od začátku i členové vlády. 

"Tudíž akciové společnosti, případně jejich majitelé či zřizovatelé, jako například ministerstvo dopravy, měly dostatek času, aby se přizpůsobily situaci některým z doporučených způsobů," upozornilo MMR.

Výjimku kvůli podobě akcií v zákoně o zakázkách mají pouze firmy ve vlastnictví obcí či měst, ale ne státní podniky, jako jsou České dráhy. Podle MMR bylo vyloučení nezaknihovaných akcií z tendrů do zákona včleněno při projednávání ve vládě a České dráhy ani ministerstvo dopravy o výjimku nepožádaly.

"Spojíme se i s dalšími, kterým může tato nešťastná formulace uškodit a budeme iniciovat další kroky. Možností je metodické upřesnění ministerstva pro místní rozvoj nebo rychlá novela zákona o veřejných zakázkách," uvedl Ťok. Problém s nezaknihovanými akciemi však podle něj dráhy nevyřadí z tendrů na provoz na tratích. 

Noví dopravci vzešlí ze soutěží by měli začít jezdit nejdříve v letech 2018 a 2019. Minimálně rok potrvá, než ministerstvo dopravy soutěže vypíše, a bude tak dost času rozpor v zákonech vyřešit, řekl Ťok.

"Pokud by se měnil zákon o zadávání veřejných zakázek, čemuž ministerstvo pro místní rozvoj nebude bránit, státní akciové společnosti by získaly stejnou výjimku, jako mají na základě schváleného pozměňovacího poslaneckého návrhu obce a kraje," uvedlo na webu MMR. Řešením by byla také změna zákona o Českých drahách, což podle MMR může provést ministerstvo dopravy.