České dráhy požadují rychlé lokomotivy, nabízejí 1,3 miliardy korun

České dráhy - ilustrační snímek.

České dráhy - ilustrační snímek. Zdroj: Petr Lundák / Mafra / Profimedia.cz

Lokomotiva
Expres nabídne zázemí pro cyklisty.
Konferenční vůz Českých drah.
Jihočeský expres poprvé v Českých Budějovicích.
Jihočeští strojvedoucí se museli naučit obsluhovat novou lokomotivu Škoda, aby s ní mohli jezdit do Rakouska.
14
Fotogalerie

České dráhy opět vypsaly tendr na pronájem deseti elektrických lokomotiv schopných jet rychlostí 200 kilometrů v hodině.

Desetiletý pronájem by podle předběžných odhadů měl vyjít na 480 milionů eur (1,3 miliardy korun). Vyplývá to z poptávky ve Věstníku veřejných zakázek. Původní zakázku na stejný počet lokomotiv vypsaly České dráhy letos v dubnu, později ji ale zrušily.

Nové lokomotivy by měly na trase mezi Prahou a Hamburkem nahradit lokomotivy plzeňské Škoda Transportation nazývané Emil Zátopek, které nemají všechna povolení pro provoz na německých tratích. Vlaky směřující z Prahy do Hamburku tak nyní přepřahají české lokomotivy v Drážďanech, odkud vlaky vozí německé stroje schopné jet 200kilometrovou rychlostí. Od jízdního řádu platného od poloviny letošního prosince ale musí ČD podle smlouvy s německými drahami samy na trase nasazovat lokomotivy schopné jet 200 kilometrů v hodině.

Stroje od Škody mohou na německých tratích jezdit jen 160kilometrovou rychlostí. Dopravce tak s nasazením těchto lokomotiv v Německu nepočítá. Podle mluvčího společnosti Petra Šťáhlavského jsou tyto lokomotivy nyní využívány na trasách do Budapešti, Vídně nebo Lince.

Dvacet lokomotiv od Škody Transportations vyšly České dráhy na 2,5 miliardy korun, další 1,2 miliardy činil doplatek navýšený o úroky z prodlení, který dopravci ve sporu s výrobcem nařídil zaplatit rozhodčí soud. České dráhy totiž za vozidla, která Škoda Transportation nedodala v termínu, přestaly platit.