Jančura má na Slovensku další spory. Podle ministerstva dopravy nedodržuje kapacitu vlaků

Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží

Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží Zdroj: Michael Tomeš/E15

Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží
Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží
Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží
Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží
Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží
16
Fotogalerie

Slovenské ministerstvo dopravy opět kritizovalo dopravce RegioJet z české skupiny Student Agency, že nedodržuje státem objednanou kapacitu vlaků na regionální trati mezi Bratislavou a Komárnem. Ministerstvo zároveň vybídlo společnost k zjednání nápravy. RegioJet v reakci naopak obvinil ministerstvo z nedodržování smlouvy, z neférového postupu a uvedl, že na čtvrteční společné schůzce informoval ministerstvo dopravy o připravenosti nasadit dodatečné soupravy.

"Podle smlouvy nasazená souprava má mít celkovou kapacitu pro 500 lidí, ale ve skutečnosti je na trati vlak s kapacitou jen pro 320 cestujících. Takovéto snižování kapacity je porušením smlouvy a zároveň se to promítá v nespokojenost cestujících," uvedl slovenský ministr dopravy Arpád Érsek.

Ministr dodal, že stát plně hradí RegioJetu provoz a údržbu 12 vlakových souprav a cestující mají právo na vlaky, které stát u soukromého dopravce objednal.

Kontrola podle ministerstva kromě nedostatečné kapacity u více než poloviny vlaků také zjistila, že RegioJet podnikatele Radima Jančury na zhruba 100 kilometrů dlouhé regionální trati nasazoval vagony, které nesplňovaly dohodnutou úroveň kvality cestování.

"Ministerstvo chápe aktuální situaci dopravce, která nenastala jeho vinou, ale snížení kvality cestování je nepřípustné a dopravce má stále možnost využít i jiná řešení a pronajmout si vagony v požadované kvalitě od jiných dopravců," uvedl úřad.

Podle RegioJetu příčinou přeplněnosti regionálních vlaků je dlouhodobá nečinnost ministerstva dopravy, které neplnilo svůj závazek ze smlouvy. "Ministerstvo dopravy dlouhodobě odmítalo navýšit objednané kapacity souprav na trase Bratislava - Komárno," sdělil ČTK mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj, podle kterého se zástupci RegioJetu a slovenského ministerstva dopravy na čtvrtečním jednání shodli na dalším postupu ohledně řešení přeplněných vlaků.

RegioJet rovněž informoval, že ve smlouvě se státem se zavázal k nasazování deseti souprav na regionální trati a že na přání ministerstva dopravy loni nasadil do provozu i další dvě soupravy, které byly původně určeny coby záloha. Dodal, že provoz bez záloh není stabilní a že Slovensko tamnímu státnímu dopravci ZSSK toleruje a platí provozní zálohu i do výše 30 až 40 procent.

Na nedostatky při zajišťování přepravy cestujících RegioJetem ve státem dotovaných vlacích upozornilo slovenské ministerstvo dopravy již v říjnu, kdy měl RegioJet mimo provoz po kolizích na železničních přejezdech dvě soupravy. V listopadu pak na regionální trati došlo k další srážce vlaku RegioJetu s kamionem, při které rovněž byla poškozena souprava vlaku.

RegioJet uvedl, že do tří dnů od poslední nehody vyslal na trať náhradní soupravu z lokomotivy a ze svých dálkových vozů s ještě větší kapacitou a že splňuje smluvní závazek jezdit na trase s deseti soupravami. Podle dopravce se slovenské ministerstvo dopravy postupnými kroky včetně zneužívání situace na trase Bratislava-Komárno k očerňování RegioJetu snaží omezit konkurenci ve vlakové dopravě na Slovensku.

RegioJet kromě státem dotovaných spojů provozuje na Slovensku na vlastní komerční riziko vlaky mezi Bratislavou a Košicemi a rovněž autobusové linky.