Stát si posvítí na stamilionové studentské slevy, našel u dopravců chyby

Noční Pendolino

Noční Pendolino

Komfort a rychlost. To jsousynonyma pro rychlovlaktypu pendolino, i kdyžv Česku nemůže plněuplatnit svůj výkon. Za pětlet provozu převezlo sedmsouprav přes čtyři milionycestujících. Největší úspěchslaví na trati Praha–Ostrava
pendolino
První vlak společnosti Leo Express s cestujícími dorazil dnes po osmé hodině ranní z Prahy do Ostravy, na trati bude konkurovat spojům Českých drah a firmy RegioJet. (Foto ČTK)
Palubní personál RegioJet
Lokomotiva Vectron v barvách firmy Regiojet
11
Fotogalerie

Kontroly ministerstva dopravy narazily u dopravců na nesrovnalosti při vykazování státem nařízených slev. Ačkoliv zřejmě nejde o masový jev (ze dvou stovek namátkových revizí se na chyby přišlo v jednotkách případů), ministerstvo na základě svých zjištění rozjede širší vlnu hloubkových kontrol.

Jeho lidé si posvítí na příslušné doklady i zpětně. Nařízené slevy totiž stát dopravcům kompenzuje ročně stamilionovými částkami, jen letos má na tento účel připraveno 260 milionů. Kompenzace s týká pouze komerčních linek, nikoliv dotovaných.

„Kontrolor ministerstva při namátkové kontrole například odhalil, že u jednoho z železničních dopravců mohl dospělý jet na dětskou jízdenku. V jiném případě dopravce fiktivně vykázal několik desítek cestujících, na které mohl žádat peníze,“ uvedl ministr Dan Ťok.

Podle něj ministerstvo důkladně zkontroluje, zda dopravci při žádostech o milionové prostředky ze státního rozpočtu postupují správně.

Státem nařízené slevy se týkají všech autobusových i železničních dopravců a nařizuje je výměr ministerstva financí. Povinné slevy musejí dopravci poskytovat například dětem, studentům nebo invalidům a jejich doprovodu.

Loni stát vyplatil na kompenzacích 222 milionů, z toho přes 90 milionů připadá na skupinu Student Agency (vlaky plus autobusy). Zhruba po dvaceti milionech dostaly České dráhy a Leo Express. U drah se kompenzace týkají fakticky jen pendolin, která jezdí na komerční riziko.