Čínská firma koupila většinový podíl v českém Inekonu

Spojení s firmou, která v Číně buduje vysokorychlostní železnice, má Inekonu umožnit financování zahraničních projektů. Mezi ně patří dodávky tramvají pro Čínu a projektování tratí a prodej vozů pro města v Africe a Jižní Americe. „CRSC je společnost s obratem kolem 50 miliard eur (1,4 bilionu korun), má přístup k vládě i ke správě velkých čínských měst, má velké zisky a finanční zdroje. V Číně právě začíná velký boom městské kolejové dopravy, na němž se chceme podílet. Spojení s CRSC by v tom mělo pomoci,“ řekl deníku Dnes Hušek.
V Inekonu zůstane nadále generálním ředitelem, čínským partnerům přenechá křeslo šéfa představenstva a finančního ředitele.
Přečtěte si profil společnosti Inekon Group
Společná továrna
Inekon v červenci ve městě Čchang-ša v provincii Chu-nan založil s čínskými partnery továrnu na výrobu tramvají Tong Hao Vehicle Corporation. Kapacitu má 500 vozů ročně. Inekon v ní vlastní 17 procent, dalších 17 procent drží čínská výrobní firma XEMC a dvě třetiny patří CRSC, píše deník Dnes. Spolu s XEMC také Inekon v Číně vyvinul prototyp tramvaje. Vůz je postaven hlavně z čínských dílů, v Česku pro něj byly vyrobeny dveře, klimatizace a elektronická výbava.
„Snažil jsem se o průnik na čínský trh dobrých sedmnáct let. Největší potíž byla v tom, že pro všechny čínské partnery jsme malí. Bylo těžké najít vůbec někoho, kdo se s námi bude bavit,“ vzpomínal v dřívějším rozhovoru s E15 Josef Hušek.
Inekon nyní dodává tramvaje do USA a Rakouska. V zahraničí si Hušek podle deníku slibuje hodně také od afrického a jihoamerického trhu. Firma zpracovává studie proveditelnosti na systémy kolejové dopravy pro města v Ghaně a Senegalu, o dodávkách jedná v Peru.
Kromě tramvají vyváží Inekon investiční celky, jako jsou cementárny, elektrárny či čistírny odpadních vod. Rostoucí konkurence na světových trzích však firmě ztěžuje pozici, přičemž podpora českého státu v posledních letech slábne.
Inekon zaměstnává přes 80 lidí, nemá ale vlastní výrobu. Tu pro něj zajišťují partneři ze strojírenského oboru. Na dodávkách příměstských vlaků pro rakouský Salcburk například spolupracuje s ostravskou firmou Ekova Electric, vyčleněnou z Dopravního podniku. Loni Inekon vykázal tržby 192 milionů korun a hrubý zisk 6,3 milionu korun.
Co je Inekon Group |
---|
Vznikla v roce 1990 jako ryze soukromá česká firma. V současné době jde o obchodně–výrobní holding, který se soustřeďuje na kolejová vozidla a kolejové tratě, vývoz investičních celků, chemii a čištění odpadních vod, poradenství a softwarové programy. Na webových stránkách prezentuje holding poslední obrat z roku 2007, kdy činil 1,338 miliardy korun. Inekon Group z pozice většinového akcionáře kontroluje Josef Hušek, který je zároveň předsedou představenstva a generálním ředitelem Inekon Group. Manažer, jemuž letos bude 67 let, holding počátkem devadesátých let spoluzakládal a předtím dvě dekády pracoval v podniku zahraničního obchodu Pragoinvest. |