Čínská firma koupila většinový podíl v českém Inekonu

Po Americe se český Inekon chystá dobýt Čínu

Po Americe se český Inekon chystá dobýt Čínu Zdroj: ctk

V české společnosti Inekon Group, která vyvíjí a prodává tramvaje, kupuje 51 procent od jejího zakladatele Josefa Huška čínská státem vlastněná firma China Rail Signaling Corporation (CRSC). Napsal to deník Dnes. Transakce bude podle něj dovršena do konce letoška, cena bude stanovena na základě analýzy provedené českou a čínskou pobočkou poradenské společnosti Deloitte.

Spojení s firmou, která v Číně buduje vysokorychlostní železnice, má Inekonu umožnit financování zahraničních projektů. Mezi ně patří dodávky tramvají pro Čínu a projektování tratí a prodej vozů pro města v Africe a Jižní Americe. „CRSC je společnost s obratem kolem 50 miliard eur (1,4 bilionu korun), má přístup k vládě i ke správě velkých čínských měst, má velké zisky a finanční zdroje. V Číně právě začíná velký boom městské kolejové dopravy, na němž se chceme podílet. Spojení s CRSC by v tom mělo pomoci,“ řekl deníku Dnes Hušek.

V Inekonu zůstane nadále generálním ředitelem, čínským partnerům přenechá křeslo šéfa představenstva a finančního ředitele.

Přečtěte si profil společnosti Inekon Group

Společná továrna

Inekon v červenci ve městě Čchang-ša v provincii Chu-nan založil s čínskými partnery továrnu na výrobu tramvají Tong Hao Vehicle Corporation. Kapacitu má 500 vozů ročně. Inekon v ní vlastní 17 procent, dalších 17 procent drží čínská výrobní firma XEMC a dvě třetiny patří CRSC, píše deník Dnes. Spolu s XEMC také Inekon v Číně vyvinul prototyp tramvaje. Vůz je postaven hlavně z čínských dílů, v Česku pro něj byly vyrobeny dveře, klimatizace a elektronická výbava.

„Snažil jsem se o průnik na čínský trh dobrých sedmnáct let. Největší potíž byla v tom, že pro všechny čínské partnery jsme malí. Bylo těžké najít vůbec někoho, kdo se s námi bude bavit,“ vzpomínal v dřívějším rozhovoru s E15 Josef Hušek.

Inekon nyní dodává tramvaje do USA a Rakouska. V zahraničí si Hušek podle deníku slibuje hodně také od afrického a jihoamerického trhu. Firma zpracovává studie proveditelnosti na systémy kolejové dopravy pro města v Ghaně a Senegalu, o dodávkách jedná v Peru.

Tramvaje táhnou. „Snažil jsem se o průnik na čínský trh dobrých sedmnáct let. Největší potíž byla v tom, že pro všechny čínské partnery jsme malí,“ říká generální ředitel Inekon Group Josef Hušek. Za průlom vděčí i tomu, že jeho firma uspěla ve Spojených státech.Tramvaje táhnou. „Snažil jsem se o průnik na čínský trh dobrých sedmnáct let. Největší potíž byla v tom, že pro všechny čínské partnery jsme malí,“ říká generální ředitel Inekon Group Josef Hušek. Za průlom vděčí i tomu, že jeho firma uspěla ve Spojených státech. | ctkTramvaje táhnou. „Snažil jsem se o průnik na čínský trh dobrých sedmnáct let. Největší potíž byla v tom, že pro všechny čínské partnery jsme malí,“ říká generální ředitel Inekon Group Josef Hušek. Za průlom vděčí i tomu, že jeho firma uspěla ve Spojených státech.

Kromě tramvají vyváží Inekon investiční celky, jako jsou cementárny, elektrárny či čistírny odpadních vod. Rostoucí konkurence na světových trzích však firmě ztěžuje pozici, přičemž podpora českého státu v posledních letech slábne.

Inekon zaměstnává přes 80 lidí, nemá ale vlastní výrobu. Tu pro něj zajišťují partneři ze strojírenského oboru. Na dodávkách příměstských vlaků pro rakouský Salcburk například spolupracuje s ostravskou firmou Ekova Electric, vyčleněnou z Dopravního podniku. Loni Inekon vykázal tržby 192 milionů korun a hrubý zisk 6,3 milionu korun.

Co je Inekon Group
Vznikla v roce 1990 jako ryze soukromá česká firma. V současné době jde o obchodně–výrobní holding, který se soustřeďuje na kolejová vozidla a kolejové tratě, vývoz investičních celků, chemii a čištění odpadních vod, poradenství a softwarové programy. Na webových stránkách prezentuje holding poslední obrat z roku 2007, kdy činil 1,338 miliardy korun. Inekon Group z pozice většinového akcionáře kontroluje Josef Hušek, který je zároveň předsedou představenstva a generálním ředitelem Inekon Group. Manažer, jemuž letos bude 67 let, holding počátkem devadesátých let spoluzakládal a předtím dvě dekády pracoval v podniku zahraničního obchodu Pragoinvest.