Do souboje s konkurencí půjdou dráhy s vlaky od Škodovky

RegioPanter

RegioPanter Zdroj: Vaclav Rubes

Do tendrů ministerstva dopravy na liberalizaci tratí se budou České dráhy hlásit zřejmě s vlaky od plzeňské Škody Transportation. Řídící výbor schválil uzavření dvou rámcových smluv na dodávky až 25 vozidel pro regionální a dálkovou dopravu.

Jméno vítězného dodavatele už minulý týden oznámil šéf drah Daniel Kurucz s tím, že dozorčí rada potvrdila nákup jednotek RegioPanter. Právě souhlas řídícího výboru, který v ČD zastupuje stát, představoval poslední podmínku pro uzavření smluv v celkové odhadované hodnotě téměř čtyř miliard korun.

K uzavření smlouvy by mělo dojít v nejbližších týdnech, uvedl mluvčí ČD Radek Joklík s tím, že do té doby společnost nebude podrobnosti komentovat. Není tak známá ani konečná cena, kterou by měly dráhy za vozidla zaplatit.

Zda nakonec dopravce vozidla koupí, bude záviset na aktuálních potřebách a na zajištění dotací z EU. Velká část poptávaných vozidel by totiž měla sloužit na trasách, které se resort dopravy chystá v nejbližších letech nabídnout do soutěží. V nich by se o práva na dotovanou přepravu cestujících měl státní dopravce utkat se soukromou konkurencí.

Do konce roku pět tendrů

První tendr na provoz tratí chce ministerstvo dopravy spustit na přelomu září a října a další čtyři mají následovat do konce roku. Konkrétní trasy, které úřad plánuje do soutěží nabídnout, ale ministerstvo nesdělilo s tím, že oficiální harmonogram otevírání železničního trhu zveřejní v srpnu.

Spuštění výběrového řízení na nové provozovatele rychlíkových tratí přitom vypsala už minulá vláda loni v září. Ještě do konce minulého roku měl podle něj stát vyhlásit tendry na trati z Prahy do Chebu přes Karlovy Vary a Ústí nad Labem, z Prahy do Děčína přes Roudnici, spojení Plzně a Mostu, Liberce s Pardubicemi a spojení Liberce s Ústím nad Labem. Z toho nakonec sešlo.

Poslední zakázky v roce 2006

Zatím jedinými tendry, které resort dotáhl do konce, zůstávají soutěže z roku 2006. Obě zakázky tehdy získaly České dráhy. Škoda Transportation Českým drahám dodává například příměstské dvoupatrové jednotky City Elefant a vícesystémové lokomotivy řady 380 nazvané Emil Zátopek.

V minulosti tuzemský výrobce napadl u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) dohodu Českých drah a rakouských ÖBB o zapůjčení lokomotiv konkurenčního výrobce Siemens na mezinárodní vlaky mezi Prahou, Vídní a Štýrským Hradcem. ÚOHS začátkem týdne České dráhy kvůli uzavření smlouvy bez výběrového řízení potrestal milionovou pokutou a zakázal vozidla používat. Proti verdiktu chce tuzemský dopravce podat rozklad.