Silnice v mnohých koutech východní Evropy nebyly v době studené války právě kvalitní, a tak se tamějším zákazníkům hodily bytelné vozy, které zvládnou jet cestou necestou. Terénní vozy ale potřebovaly i armády východního bloku, to kdyby se kapitalistický svět rozhodl zaútočit. I proto byly offroady ve východní Evropě důležitou součástí automobilového průmyslu.
Jestliže výroba automobilů měla dlouholetou tradici v Československu, nejznámější offroady východního bloku byly sovětské výroby. Tím bezesporu nejznámějším je VAZ 2121 (dnes spíše známý jako Lada 4×4 nebo Lada Niva), terénní vozy ale vyráběly i závody GAZ a UAZ. Zatímco Niva byla určena hlavně civilnímu obyvatelstvu, díla GAZu a UAZu vznikla primárně pro armádu. To ale neznamená, že by tyto modely nevznikly i v civilní variantě.
To československé automobilky se do terénu vydávaly jen zřídkakdy. Škoda sice na konci čtyřicátých let postavila terénní verzi modelu 1101 (1101 P, alias tudor bojový), pozdější prototypy Babeta a Agromobil se už do sériové výroby nedostaly.