Dopravci: Zákaz vjezdu kamionů do Prahy akorát zdraží zboží, je to arogance moci

ilustrační

ilustrační Zdroj: ČTK, Profimedia.cz

K definitivnímu zákazu projíždění kamionů hlavním městem schází jediný krok – souhlas silničního správního úřadu. Pokud instituce záměr pražských radních potvrdí, kamionová doprava zaplaví silnice Středočeského kraje, které na takovou zátěž nejsou připraveny, varují dopravci a část expertů. Rozhodnout by měl úřad do konce dubna.

„Je to zoufalé, drastické, únikové řešení, které přivede kamiony na nekvalitní silnice Středočeského kraje. Dopravce to zpomalí. Podobně navíc mohou reagovat i další obce, což může vést k úplné paralýze silniční dopravy. Je to neobvyklý krok, problém se v Evropě řeší městským mýtným,“ říká Emanuel Šíp, předseda dopravní sekce Hospodářské komory. V reakci na postup Prahy už vlastní zákaz průjezdu vozidel nad dvanáct tun schválily Říčany.

„Víme, jak dopadl Spořilov, když se kamiony pustily přes něj. Možná jde o tlak na centrální orgány, aby rychle připravily příslušnou legislativu,“ dodává Šíp v narážce na zákon o liniových stavbách, který by urychlil mimo jiné i dostavbu Pražského okruhu a dosud nezačal platit.

Právě obyvatele pražského Spořilova často zmiňuje náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) v argumentaci, proč kamiony v Praze zakázat. V důsledku nedokončeného vnějšího okruhu využívají nákladní dopravci k průjezdu přes Prahu právě Jižní a Štěrboholskou spojku a Spořilovskou ulici, což podle místních i Dolínka vede k neúměrnému zatížení zdraví obyvatel zplodinami.

Na argument však neslyší ani Šíp, ministerstvo dopravy, policie, Středočeský kraj, a už vůbec ne samotní dopravci. „Nápad je tak absurdní, že radní usvědčuje z naprosté nekompetentnosti. V Praze existují stovky podniků, skladů a logistických center, která se bez obsluhy kamionů neobejdou,“ uvádí za Sdružení autodopravců Česmad Jan Medveď s tím, že by místo jednoho zakázaného kamionu zamířilo do města až deset dodávek.

„Zahltit tranzitem okolní obce a malá města s nevyhovujícími komunikacemi, to je arogance moci. Že není dostavěn Pražský okruh, není vinou obyvatel středních Čech, žijících v obcích, které budou extrémně postiženy kamiony hledajícími jakoukoliv cestu," dodává Medveď.

"V důsledku zákazu dojde ke zdražení i v dalších místech, na která se dnešní zásobování dostává po Jižní spojce. Postihne to obchody, výrobní podniky, poštovní a doručovatelské služby,“ zakončuje Medveď s tím, že Praha zákazem může odvádět pozornost od vlastních problémů s infrastrukturou, například s Libeňským mostem.