Dopravní podnik Ostrava chystá placení bezkontaktní kartou

Terminál pro bezkontaktní placení kartou

Terminál pro bezkontaktní placení kartou Zdroj: Visa Europe

Dopravní podnik Ostrava (DPO) chystá společně se společností Visa Europe projekt bezkontaktního placení v tamní městské hromadné dopravě. “Terminály budou fungovat ve všech vozidlech DPO. Projekt je vyvíjen tak, aby se mohli přidat i další dopravci a bankovní karty byly akceptovány v celém Moravskoslezském kraji,” řekl E15.cz František Jungr, manažer pro regionální rozvoj Visa Europe.

Akceptace bankovních karet v ostravské MHD bude podle Jungra spuštěna v létě 2016. Terminály budou fungovat ve všech vozidlech DPO.

„Zavedení moderního odbavovacího systému zatím ve všech tuzemských i zahraničních projektech způsobilo zvýšení výběru jízdného. Vlastní vyčíslení ekonomických dopadů na dopravce a koordinátora ale bude provedeno až ke konci roku 2016,“ uvedl Jungr.

Jak konkrétně bude placení fungovat?

U každých dveří bude umístěn nejméně jeden terminál, u frekventovaných dveří budou terminály dva. Cestující nemusí bankovní kartu před jízdou registrovat, stačí ji přiložit při nástupu do vozidla, při výstupu je nepovinné.

Přiložení při výstupu bude výhodné pro cestující, kteří nehodlají dále přestupovat a přitom jejich cesta je kratší než doba pro levnější jízdenku (v Ostravě je momentálně nejlevnější jízdenka za 14 Kč pro jízdy do 10 minut).

Terminál nevydává papírové doklady, úspěšné přiložení karty signalizuje terminál zvukově i obrazově. Jízdné bude odečteno z karty jednou souhrnnou částkou denně. Revizor bude vybaven přenosným terminálem, který zkontroluje přiložení karet.

Systém umožní přiřazení dlouhodobých jízdenek k bankovním kartám. Cestující s platným kuponem nemusí uvnitř zakoupených zón přikládat kartu ani při nástupu.

Komfort i pro cizince

„Je třeba připomenout, že na rozdíl od SMS jízdenek bude systém vstřícný i pro cizince, kteří nemají smlouvu s českými operátory. Stejně jako cestující z ČR již dnes mohou platit jízdné v londýnské dopravě, budou moci cizinci se zahraničními kartami hradit jízdné v Ostravě,“ zdůraznil Jungr.

Projekt DPO byl realizován jako otevřený systém, kde jednotlivé komponenty byly pořízeny v soutěžním prostředí.

“Pořizované systémy byly získány za optimální tržní cenu a provozovatelé veřejné dopravy nebyli nuceni vstoupit do pro ně někdy nevýhodných exkluzivních dlouhodobých vztahů,” dodal Jungr ve zjevné narážce na pražskou Opencard.

IT technologie využívají cestující v ostravské MHD již nyní. Konkrétně jde o čipovou kartu ODISka, která slouží jako nosič dlouhodobých jízdenek a od 1. listopadu rovněž jako elektronická peněženka.

Pasažéři si s ní mohou kupovat krátkodobé jízdenky přímo u terminálu v tramvaji, autobusu či trolejbusu. Nový systém odbavování cestujících stál 40 milionů korun a DPO jej pořídil díky evropské dotaci.