Dráhy si nachystaly úvěry za 8,5 miliardy. Peníze dají na další vlaky

Železniční doprava v České republice

Železniční doprava v České republice Zdroj: E15 Michael Tomeš

Železniční doprava v České republice
Šéf Českých drah Ivan Bednárik
Šéf Českých drah Ivan Bednárik
4
Fotogalerie

České dráhy uzavřely sedmileté rámcové úvěrové smlouvy s Raiffeisenbank, UniCredit Bank a s Všeobecnou úvěrovou bankou. Budou si tak moci půjčit až 8,5 miliardy korun. Prostředky lze využít k jakýmkoli účelům, za prioritní však dopravce podle svého prohlášení považuje nákup nových vlaků.

„České dráhy získaly nové úvěrové linky za historicky nejvýhodnější úrokové sazby,“ uvedla společnost. „O více než čtyři miliardy nižší tržby v roce 2020 a další propad příjmů z přepravy cestujících v důsledku protiepidemických opatření způsobily, že ČD mají méně peněz na investice do rozvoje,“ vysvětluje předseda představenstva a generální ředitel drah Ivan Bednárik.

Jak vysokou částku si dráhy z úvěrového rámce skutečně půjčí, rozhodne další vývoj pandemie a od něj odvislé dopady na železničního dopravce. Za důležitý považuje také objem kompenzací za COVID-19 od státu.

„Pochopitelně, že míček je i na naší straně. Aktivně můžeme ovlivnit výdajovou stránku, proto kromě již zavedených úsporných opatření chystáme zásadní změny v zeštíhlení administrativy, snížení počtu úrovní řízení a zefektivnění procesů,“ dodal Bednárik.

Dráhy loni kvůli pandemii přepravily meziročně o 64 milionů méně cestujících, tedy 117,7 milionu. Dopravce tak na tržbách ztratil více než čtyři miliardy. Už dříve proto na některých pozicích propouštěli.