Dráhy zrychlí, na české maximum se rozjede 220 vlaků

Railjet Českých drah

Railjet Českých drah Zdroj: ctk

Dílčí změna jízdního řádu na železnici přinese 12. června i zrychlení některých vlaků. U celkem osmnácti rychlíků zvýší České dráhy nejvyšší rychlost na 160 kilometrů v hodině, což je horní limit tuzemské železniční sítě. Celkem tak počet vlaků využívajících české maximum překročí 220.

„Rychlost zvýšíme u rychlíků linky R 19 mezi Prahou, Českou Třebovou a Brnem. Rychlíky využijí stošedesátku například od Poříčan až do Chocně nebo z Ústí nad Orlicí do České Třebové,“ uvedl člen představenstva ČD Michal Štěpán. Úprava cestujícím ještě o trochu více rozmázne okolní krajinu, nicméně až do prosincového ukončení platnosti současného grafikonu nezkrátí dojezdové časy. „Vlaky využijí vyšší rychlost pro eliminaci případného zdržení vlivem výluk, v jízdním řádu 2017 bychom ale rádi zkrátili i cestovní časy mezi vybranými zastávkami,“ doplnil Štěpán.

Pro příští rok prý mají dráhy vytipované další dvě desítky vlaků, u kterých se počítá se zvýšením rychlosti až na 160 kilometrů v hodině. To by se mělo týkat především vlaků mezi Prahou a střední Moravou, vůbec poprvé by se měly rozjet na tuto rychlost i expresy na čtvrtém koridoru z Prahy do jižních Čech.

Roztříštěné rychlé úseky

Maximální rychlost lze na české železniční síti, která čítá zhruba 9000 kilometrů, využít na 400 koridorových kilometrech. Často jde ale pouze o izolované úseky, což je třeba zatím případ čtvrtého koridoru. Dráhy mají pro rychlost 160 kilometrů v hodině a vyšší 40 lokomotiv, 49 elektrických jednotek a přes 500 vagonů. Maximum využívají i vlaky vedené slovenskými lokomotivami řady 350 a 361.1, rakouskými stroji Taurus nebo polskými EP.

Rychlost 160 kilometrů v hodině začaly používat české vlaky v roce 2001 za přispění expresních lokomotiv řady 350 slovenského dopravce, dnes společnosti ZSSK. Ve srovnání se západní Evropou je ovšem česká rychlost spíše k smíchu. Tamní rychlovlaky běžně překračují třistakilometrovou rychlost. Řešením má být výstavba vysokorychlostních tratí v tuzemsku, první taková by měla vést z Prahy do Drážďan. Úsek do Lovosic by měl být otevřen do roku 2030. Zatím jde ale spíše o politické sliby než o reálné plány.