Drážní úřad ztížil záchranu ČD Carga, zrušil slevy za koleje

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: CD Cargo

Záchranu nákladního železničního dopravce ČD Cargo zkomplikoval Drážní úřad, který zrušil slevy z poplatku za použití kolejí pro jednotlivé vozové zásilky. Úřad potvrdil stížnost soukromé společnosti AWT, podle které razantní cenové úlevy z letošního března nebyly ohlášeny s ročním předstihem, jak vyžaduje zákon.

Valnou většinu jednotlivých vozových zásilek v současnosti převáží právě národní dopravce ČD Cargo. Vloni nákladní doprava prodělala téměř dvě miliardy korun a výrazně prohloubila ztrátu celé skupiny Českých drah na celkových 1,6 miliardy korun.

O zvýšení slev z 15 na 50 procent s platností od 1. března rozhodl ministr dopravy Zbyněk Stanjura letos v únoru s tím, že omezení nákladů na železniční dopravu má udržet zhruba 30 tisíc tun zboží na železnici a zabránit jejich přesunu na korby kamionů. To by hrozilo, pokud by ČD Cargo muselo přepravu jednotlivých zásilek zrušit. Podle dopravce je totiž tento druh přeprav dlouhodobě ztrátový a kvůli hospodářské recesi a poklesu přeprav i v oblasti jednokomoditních ucelených vlaků není jak tuto ztrátu dorovnat.

SŽDC: Jde o zlevňování, roční lhůta by tedy nemusela platit

Rozhodnutí Drážního úřadu, které platnost zavedených slev fakticky o rok odsouvá, může ještě zvrátit ministerstvo dopravy, které v řízení funguje jako odvolací orgán. V současnosti běží patnáctidenní lhůta, po kterou se mohou jednotliví účastníci odvolat.

Odvolání už v současnosti připravuje Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která v Česku železniční infrastrukturu spravuje. „Připravujeme s právníky odvolání protože s některými výroky nesouhlasíme, nebo na ně máme trochu jiný názor,“ řekl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Podle správy železnic nejde o zdražování, ale o zlevňování, a tudíž o věc, která podmínky železničních dopravců zlepšuje. Nutnost dodržet roční lhůtu proto nevidí.

Zlevnění poplatků za použití kolejí mělo dopravcům a zejména pak ČD Cargu podle odhadu SŽDC ušetřit 200 až 300 milionů korun, které zároveň měla ze svého rozpočtu pokrýt právě správa železnic. Podle ministra Stanjury měly slevy zároveň povzbudit soukromé společnosti, aby ve větší míře začaly jednotlivé zásilky vozit.

Přeprava jednotlivých zásilek je v podstatě přeprava různého zboží v rámci jednotlivých vlaků. Nejde tedy například o ucelené vlaky převážející jeden druh zboží zejména uhlí, dřeva či jiného materiálu.